Wednesday, September 26, 2012

Gerakan Islam menghadapi gelombang Islamofobia

Suasana panas ekoran kemunculan treler filem Innocence of Muslims terus berlanjutan, mencetuskan debat dan pada masa sama mencetuskan protes penuh emosi umat Muslim.

Sikap dwi-standard Barat dalam hal ini telah diketahui dan dikritik dengan meluas banyak pihak, yang membenarkan penghinaan dan penyebaran kebencian dengan mengatasnamakan kebebasan.

Barat telah banyak kali menampakkan sikap mudah melatah dan tidak kritikal dalam isu melibatkan pertembungan nilai-nilai liberal (seperti kebebasan bersuara) dengan konservatif (seperti kesucian agama), atau nilai Barat dengan masyarakat lain, yang telah dikritik dan dikupas ramai pemerhati.

Satu masalah berhubung isu ini, yang terus membenarkan episod seperti ini berulang-ulang ialah pandangan alam Barat yang berseberangan dengan dunia Islam dan sebahagian dunia tamadun lain, yang pandangan mereka terhadap agama berbeza dengan pandangan dominan di Barat.

Barat melihat sikap marah umat Muslim terhadap penghinaan klip filem tersebut sebagai sesuatu yang aneh, dan mungkin juga dengan sedikit rasa kasihan terhadap emosi meluap-luap tidak terkawal itu, seperti ditunjukkan oleh sesetengah pengikut Islam, misalnya di Pakistan.

Tetapi, dari sudut lain, Barat juga wajar dikasihankan kerana tidak lagi mempunyai apa-apa yang sangat dicintai dan disakralkan seperti halnya Nabi Muhammad s.a.w. dan agama pada umat Muslim.

Barat juga, dalam kes filem ini dan penghinaan lain sepertinya, memperlihatkan kebencian luar biasa yang tidak ada taranya di sebelah dunia Islam.

Apa pun kelemahan umat Muslim, kita tidak menyaksikan usaha-usaha gigih dilakukan oleh Muslim (walaupun mereka jauh sekali daripada mewakili Muslim seluruhnya) untuk menghina agama dan tokoh-tokoh agama lain seperti dilakukan pembikin filem tersebut, atau seperti dilakukan penulis Salman Rushdie dan penulis lain sepertinya.

Satu persoalan yang perlu ditanya dalam hal ini ialah kenapa usaha menghina agama dan tokoh agama Islam begitu gigih sekali diusahakan. Jawapannya tentu sekali bukan semata-mata kerana kebebasan berkarya atau bersuara, melainkan kerana kebencian.

Di Barat, atau lebih tepat lagi dunia Barat yang menerima demokrasi liberal, nilai-nilai keagamaan dan simbol-simbol berkaitan tidak mendapat tempat seperti di dunia Muslim, walaupun tafsiran dan pengamalan agama di dunia Muslim masih dibelenggu pelbagai masalah.

Tetapi, sebelum umat Muslim digesa melakukan introspeksi melihat diri ekoran emosi tidak terkawal akibat penghinaan ini dan episod lain sepertinya, lebih utama untuk pihak di Barat menangani kepincangan yang melanda mereka, sehingga kempen kebencian menggunakan alasan liberal kebebasan berlaku secara berterusan.

Kebebasan mutlak, pelbagai kepincangan dan pegangan-pegangan seperti saintisme menjadikan Barat kehilangan perasaan cinta terhadap agama dan kesuciannya, seperti yang terus menjadi satu ciri penting masyarakat Muslim.

Ini sama sekali tidak menafikan kepincangan nilai dan ketololan segelintir yang hanya tergerak emosi apabila berdepan isu-isu seperti ini, yang mudah diberi tindak balas dan tidak memerlukan pemikiran dan tindakan yang lebih daripada sekadar meluahkan kemarahan melalui protes.

Gerakan Islam, salah satu gerakan yang meletakkan diri sebagai pemimpin umat juga kelihatan mudah memasuki perangkap ini, dan kemudian tidak menunjukkan tindak balas susulan yang lain yang boleh menjadi lebih membina dan berpanjangan.

Filem Innocence of Muslims dan pelbagai bentuk penghinaan lain, melalui seni budaya dan bidang lain, dicetuskan dan diteruskan hasil satu gerak kerja besar, daripada asas-asas pemikiran hingga ke pelaksanaan.

Dunia Islam wajar memberikan respons yang serupa, sebagai reaksi dan wacana balas bagi menangani kebencian yang luar biasa itu, melalui bidang-bidang yang setara.

Sekiranya filem-filem anti-Islam boleh diperolehi, pilihan juga perlu diadakan supaya filem-filem yang mengangkat kesucian agama Islam dan Nabi Muhammad s.a.w. juga dapat ditonton.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...