Thursday, September 15, 2011

Debat sejarah merdeka: Pemuda PAS gesa henti provokasi, bersihkan nama pejuang

Pemuda PAS hari ini menggesa kontroversi penulisan sejarah kemerdekaan negara ditangani dengan cara ilmiah untuk memberi keadilan kepada pejuang-pejuang kemerdekaan, dan mengecam serangan provokasi Umno terhadap PAS.

Kenyataan Nasrudin Hassan, ketua Pemuda PAS itu merupakan kenyataan terbaharu daripada PAS yang dilihat cuba membawa debat yang telah berpanjangan ini ke arah yang lebih positif.

Menurutnya, Umno telah mempergunakan kenyataan Mohamad Sabu, timbalan presiden PAS untuk kepentingan politik dengan cara menyerang dan memprovokasi pemimpin PAS itu secara keterlaluan.

"Kenapa tidak isu ini ditangani dengan ilmiah dan debat yang positif untuk menilai ketulenan atau keabsahan sejarah negara?

"Kenapa perlu menanam kebencian, kemarahan serta dendam yang melampau dan keterlaluan?" soal Nasrudin.

Sejarah negara berkaitan perjuangan kemerdekaan, menurut Nasrudin, "perlu dinilai dan dikaji semula. Para pakar sejarah perlu melihat kembali dokumen sejarah yang dibukukan serta menemui saksi hidup yang masih ada untuk menulis semula sejarah yang merdeka dari kehendak penjajah dan juga bebas dari istilah yang diguna oleh penjajah."

Menurutnya lagi, nama ramai tokoh pejuang kemerdekaan perlu dibersihkan daripada label-label negatif yang diberikan oleh penjajah Inggeris ekoran penentangan mereka terhadap penjajahan kuasa Eropah itu.

"Nama baik pejuang kemerdekaan yang dicemarkan seperti Tuan Guru Haji Hassan Munas (Tok Janggut), Tuan Guru Haji Abdul Rahman Limbong, Maulana Awang Noh, Ustaz Abu Bakar al-Baqir, Rosli Dhobi dan ramai lagi dengan gelaran pemberontak oleh British dan bonekanya mesti dibersih dan dimurnikan kembali."

1 comment:

Dahan Jati said...

Kata kata pemimpin boleh memberi inspirasi kpd jutaan pengikut. Begitu juga, boleh memberi implikasi negatif jika kata kata yg dituturkan tidak benar atau menyinggung perasaan ramai. Tiada yg dapat mengubat hati yang terguris kecuali ucapan maaf.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...