Thursday, March 3, 2011

Anwar, Zaid rebut pengaruh di Sabah

Menyedari pengaruh Datuk Zaid Ibrahim dan partinya, Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air, Kita, di Sabah, Datuk Seri Anwar Ibrahim dilapor memulakan usaha menarik kembali Jeffrey Kitingan menyertai PKR.

Perkembangan ini memberi gambaran tentang pengaruh kedua-dua Zaid dan Anwar di Sabah, yang semakin kritikal menjelang pilihan raya umum akan datang.

Anwar dipercayai mengalami kemerosotan pengaruh di Sabah dan juga Sarawak kerana dilihat hanya mempergunakan sokongan dari Malaysia Timur untuk kepentingan politik pilihan raya.

Tindakan keluar PKR oleh Jeffrey mengurangkan lagi pengaruh Anwar di Sabah, ekoran pengaruh dan ikutan yang dimiliki Jeffrey.

Hubungan baik Jeffrey dengan Zaid dan pakatan liberal yang tidak bersama Pakatan Rakyat mampu menjejaskan peluang gabungan tiga parti itu dalam pilihan raya akan datang.

Sabah menjadi medan penting bagi Zaid - seorang bekas pemimpin PKR - membina sokongan bagi Kita, selepas terhakis sokongan terhadap PKR.

Menurut pihak yang rapat dengan beliau, isu Sabah menjadi satu perkara yang menjejaskan hubungan Zaid dengan Anwar dan Azmin Ali sejak awal penyertaan Zaid ke dalam PKR.

Sikap Zaid dalam menangani isu Sabah telah membantu beliau membina sokongan dari negeri itu hingga kini.

Kelulusan diperolehi untuk parti Kita beberapa minggu lalu mengukuhkan lagi kedudukan Zaid dalam politik negara, terutama melibatkan persaingannya dengan Anwar dan PR.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...