Thursday, January 20, 2011

Najib bina jaminan undi India

Ketika politik negara tertumpu di pilihan raya kecil Tenang, dan pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mencabar debat, Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak menjalankan strategi untuk menjamin undi kaum India dalam pilihan raya akan datang.

Najib menumpukan perhatian pada Batu Caves, lokasi penganut Hindu menyambut perayaan agama, Thaipusam, dan menjanjikan satu projek besar kereta kabel.

Perayaan besar penganut Hindu yang hampir kesemuanya kaum India itu menerima perhatian khusus perdana menteri tahun ini, sesuatu yang berpotensi akan terus diingati semasa pilihan raya umum nanti.

Dalam keadaan sokongan India kepada Pakatan Rakyat kini dikatakan semakin merosot dan potensi parti Kita dan calon-calon bebas menjejaskan PR, tindakan Najib ini berupaya mengubah sesuatu dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Apapun yang mampu - atau tidak - dicapai oleh MIC, komponen mewakili India terbesar dalam Barisan Nasional menjelang pilihan raya umum nanti, usaha secara bersendirian Najib ini sudah boleh menjamin kembalinya satu jumlah besar undi India untuk BN, sekiranya tidak berlaku sebarang perubahan besar dalam politik yang melibatkan kaum India.

Dalam hal ini, gagasan 1 Malaysia yang dibawa Najib telah menunjukkan satu potensi besar untuk membawa pulangan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

1 comment:

Anonymous said...

Taniah dalam lawatan ke Batu Caves, PM Najib di gelar GAJAH ( lihat Wikipedia untuk makna Elephant)
Hina untuk orang Islam di panggil gajah sebab Hindu anggap gajah saperti tuhan mereka, itu sebab ada Kuil Gajah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...