Sunday, January 9, 2011

Lantik Satim Diman, Umno tingkat usaha tawan Selangor

Umno kelihatan semakin yakin dengan usaha menawan kembali negeri Selangor daripada Pakatan Rakyat dengan pelantikan Datuk Mohamed Satim Diman sebagai ketua pembangkang yang baharu.

Tindakan ini memperlihatkan penyusunan Umno negeri itu yang telah diselesaikan oleh Umno ekoran tersingkirnya Datuk Dr Mohamad Khir Toyo dalam satu tindakan yang dilihat sebagai usaha pembersihan.

Pelantikan ini menyelesaikan satu isu dalam Umno Selangor yang sebelum ini meletakkan Khir sebagai ketua pembangkang.

Perbicaraan Khir yang masih jauh juga hampir pasti mengeluarkan bekas menteri besar ini daripada percaturan besar melibatkan posisi di Selangor oleh Umno.

Kemelut ekoran pelantikan setiausaha kerajaan negeri Datuk Mohammed Khusrin Munawi telah meletakkan kerajaan negeri PR Selangor dalam keadaan sukar kerana terpaksa berdepan tekanan Umno dan juga menangani istana.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim didakwa melawan raja ekoran pendiriannya menolak pelantikan Khusrin yang telah diperkenan sultan Selangor.

1 comment:

matzulbari said...

siapa kata sultan perkenan pelantikan SUK selangor?walaupun sultan tak suka,tapi sultan terpaksa bersetuju jugak,sebab nyakuasa sultan telah di tarik pada krisis perlembagaan 1993,kuasa raja-raja melayu telah terhakis oleh UMNO,dan sekarang UMNO hendak menjadi juara mempertahan kan sultan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...