Monday, August 5, 2013

Pasca-PRU 13, pengaruh LGBT meningkat?

Isu berkaitan lesbian, gay, biseksual dan transgender telah mencetuskan pertembungan dalam politik negara sejak menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 lalu, menemukan pelbagai kumpulan dalam masyarakat dalam satu debat yang panjang dan tidak berkesudahan.

PAS, parti Islam dalam gabungan Pakatan Rakyat menjadi suara vokal dalam menentang kebangkitan kumpulan LGBT yang semakin terbuka sejak kebelakangan ini.

Walau bagaimanapun, parti-parti lain dalam PR mempunyai pendirian yang lebih mesra terhadap golongan itu, yang disifatkan sebagai terpinggir, tertindas dan didiskriminasi oleh masyarakat yang konservatif.

Dalam satu perkembangan yang dilihat sebagai satu kejayaan aktivisme LGBT, seorang aktivis transgender dilantik sebagai setiausaha politik dalam kerajaan negeri Pulau Pinang, negeri dikuasai DAP.

Aktivis LGBT semakin agresif memperjuangkan agenda mereka dalam tempoh menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 lalu, dengan meletakkan harapan pada gabungan PR yang lebih liberal, walaupun gabungan ini turut disertai parti konservatif PAS.

Komuniti LGBT kelihatan bersatu dalam menyatakan sokongan politik dan berhasrat memberikan undi secara blok sebagai satu komuniti, untuk memperlihatkan kuasa undi LGBT.

Aktiviti dan kempen yang semakin terbuka oleh kelompok LGBT berpotensi meningkatkan lagi pengaruh mereka dalam ruang politik negara, ditambah lagi dengan sokongan pemimpin-pemimpin politik yang sehaluan, walaupun setakat ini belum ada pemimpin yang menunjukkan sokongan secara terbuka - selain pelantikan aktivis LGBT di Pulau Pinang.

Sejak kekecohan Seksualiti Merdeka pada 2011, komuniti LGBT semakin berani dan terbuka dalam menyatakan pendirian, menjadi satu daripada isu utama yang dibawa oleh gelombang liberal yang kuat melanda negara sejak kebelakangan ini.

Isu kebebasan LGBT, yang dibawa sebagai sebahagian perjuangan hak asasi manusia kini tidak asing lagi kepada aktivis hak asasi di negara ini, termasuk dalam kalangan aktivis yang terlibat dengan parti politik.

Isu LGBT juga kini menjadi satu isu global yang besar, terutama ekoran sokongan daripada kerajaan Amerika Syarikat di bawah Presiden Barack Obama.

Pengiktirafan terhadap gaya hidup LGBT dan perkahwinan sama jantina semakin mendapat pengiktirafan di seluruh dunia, menjadikannya bukan lagi sesuatu yang tabu di banyak negara.

April lalu, New Zealand muncul sebagai negara pertama di Asia Pasifik membenarkan perkahwinan gay, apabila parlimen negara itu meluluskan pindaan akta perkahwinan dengan majoriti besar.

Pengiktirafan perkahwinan gay di seluruh dunia ini bakal meningkatkan tekanan kepada masyarakat antarabangsa, termasuk negara-negara Islam untuk menerima norma baharu ini yang mengiktiraf kebebasan untuk golongan LGBT.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...