Friday, March 8, 2013

Anwar Ibrahim ubah pendirian isu Lynas?

Datuk Seri Anwar Ibrahim dilaporkan semalam menunjukkan perubahan pendirian dalam isu pusat pemprosesan nadir bumi Lynas di Kuantan, Pahang, apabila mengatakan yang loji itu boleh diteruskan sekiranya selamat.

Anwar menyebut inkuiri awam dan beberapa poin lain, tetapi isu pentingnya ialah loji Lynas itu tidak mutlak berbahaya dan perlu ditutup, bertentangan dengan pendirian Pakatan Rakyat selama ini, yang menegaskan akan menutup Lynas sekiranya menguasai Putrajaya.

Kempen anti-Lynas menjadi salah satu kempen anti-Barisan Nasional yang digerakkan bersama gerakan Bersih sebagai sebahagian kempen massa PR untuk menghadapi BN dalam Pilihan Raya Umum ke-13, termasuk melalui perhimpunan besar-besaran dinamakan Himpunan Hijau. 

PKR yang disokong sebuah pertubuhan bukan kerajaan mesra PR merupakan parti paling kuat memperjuangkan kempen anti-Lynas, mendominasi debat terbuka Lynas di media dan dalam kalangan aktivis, sehingga mencetuskan ketegangan dalam PR sendiri ekoran perbezaan pandangan seorang wakil rakyat PAS, Dr Che Rosli Che Mat.

Ahli Parlimen Kuantan dari PKR, Fuziah Salleh merupakan pemimpin PKR paling lantang dalam kempen anti-Lynas.

Dalam kalangan aktivis anti-Lynas, kenyataan Anwar yang dibuat dalam wawancara dengan media Australia itu telah mencetuskan keresahan, dengan sebahagian menganggap pemimpin PR itu sebagai tidak konsisten.

Perubahan pendirian Anwar ini dipercayai berkaitan dengan usaha menarik sokongan daripada Australia, negara yang mempunyai keupayaan untuk memberi sokongan kepada Anwar dan gabungan PR dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13, terutama berhubung kempen menuntut pilihan raya yang bebas.

Canberra dilihat enggan menunjukkan sokongan terbuka kepada PR dan mengkritik pentadbiran Najib, ekoran hubungan baik Australia-Malaysia sejak beberapa tahun ini, yangdilihat sebagai antara tempoh paling harmonis dalam hubungan kedua-dua negara.

Pentadbiran Perdana Menteri Julia Gillard juga dilihat tidak menunjukkan protes yang kuat terhadap tindakan Kuala Lumpur menghalang kemasukan Nick Xenophon, senator yang dijemput Anwar untuk menilai proses pilihan raya Malaysia yang dilihat sebagai sangat condong kepada PR.

Sikap Canberra ini disifatkan oleh seorang akademik sebagai didasari hubungan baik kedua-dua negara, termasuk berhubung isu "penyelesaian Malaysia" melibatkan penghantaran pencari suaka ke Malaysia.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...