Thursday, December 1, 2011

Sikap rasis terus berleluasa dalam DAP

DAP, parti dikuasai Cina anggota gabungan pembangkang Pakatan Rakyat menunjukkan lagi kecenderungan rasisnya melalui kenyataan Nga Kor Ming, wakil rakyat yang juga setiausaha DAP Perak.

Ucapan rasis dan biadap Nga itu didedahkan melalui rakaman video, sehingga memaksa pemimpin DAP Perak itu memohon maaf.

Nga menyifatkan Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Abdul Kadir sebagai "hitam metalik" dan "haram jadah" dalam satu ceramah.

Perkembangan ini mendedahkan lebih daripada kecenderungan rasis DAP tetapi juga kepincangan sikap PR yang selektif dalam penilaian moral, angkuh, dan terlalu dikuasai emosi.

Sikap rasis dalam kalangan PR telah kelihatan sejak Perak dirampas oleh Umno dan Barisan Nasional pada awal 2009.

Terutama pada awal peristiwa itu, Zambry menjadi sasaran serangan kata-kata rasis, seperti "Zambry Mamak," dan serangan peribadi lain oleh penyokong dan ahli parti-parti PR yang dapat diperhatikan di blog dan laman jaringan sosial Facebook.

Satu kepincangan yang mudah diperhatikan ialah pertanggungjawaban terhadap kenyataan itu, dan bagaimana rakan pakatan jelas kelihatan tidak terganggu dengan kenyataan itu, menjadikan seolah-olah kenyataan rasis seperti itu dibenarkan sekiranya ditujukan kepada Umno dan BN.

Selama ini amat mudah diperhatikan bagaimana parti-parti PR akan segera mempertanggungjawabkan tokoh-tokoh atau media Umno yang bersikap rasis (atau sekadar didakwa rasis), memperlihatkan Umno sebagai pihak paling rasis dan PR sebagai paling toleran.

Sebelum ini, dalam satu kes berprofil tinggi, wakil rakyat DAP Manoharan Malayalam membuat kenyataan melalui laman sosial menggesa bendera Malaysia diubah sambil mengeluarkan kenyataan-kenyataan ofensif, mendedahkan elemen rasis yang berleluasa dalam DAP.

Isu rasisme menjadi satu tunjang utama PR dalam menghadapi Umno dan BN, mengaitkan pelbagai isu daripada Dasar Ekonomi Baharu hingga kenyataan politik pemimpin parti pemerintah.

Ideologi etnonasionalis Umno dan sekutu menjadi isu utama yang dikaitkan dengan pendirian rasis gabungan parti pemerintah, yang dikemukakan sebagai bertentangan dengan ideologi "politik baharu" PR yang liberal.

Sering kali, serangan dilakukan secara berlebihan yang semata-mata berdasarkan perkiraan politik kepartian.

Hakikatnya, wacana balas terhadap sikap rasis yang dikatakan merupakan ciri "politik lama" tidak kelihatan berjalan dalam PR.

Episod kenyataan rasis Nga ini telah mendedahkan bahawa sikap rasis wujud dan subur dalam DAP dan kalangan pembangkang.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...