Thursday, May 31, 2012

K-pop, artis dan Pilihan Raya Umum ke-13

Budaya popular semakin menjadi ciri penting kempen politik menjelang Pilihan Raya Umum ke-13, sehingga semakin mengambil bahagian yang besar dalam wacana politik popular negara.

Kempen Barisan Nasional melalui perhimpunan belia di Putrajaya minggu lalu menerima reaksi negatif, termasuk daripada mufti Perak ekoran kemunculan artis pop Korea yang berpakaian tidak sopan.

Sekitar masa yang sama, pemerintah juga menerima artis popular Amy Search atau Suhaimi Abdul Rahman menyertai Umno, perkembangan yang mencetuskan kejutan ekoran publisiti meluas sebelum ini melibatkan hubungan Amy dengan PAS.

Pada masa sama, kerajaan negeri Pakatan Rakyat tidak ketinggalan dalam kempen menarik undi belia, dengan program utama untuk tujuan ini, festival Rock the Youth.

Festival ini menampakkan ciri politiknya dengan jelas, antaranya melalui kemunculan A Samad Said, seniman dan kini lebih dikenali sebagai aktivis Bersih 3.0 dan penyokong kuat PR.

Dengan tema "celebrating and empowering," kempen Rock the Youth ini menjadi medan untuk PR terutama di Selangor berusaha memenangi hati pengundi muda, tanpa terlalu menampakkan penglibatan ahli politik atau kerajaan negeri.

Sentimen yang digabung dan diraikan dalam festival itu memperlihatkan dengan jelas kecenderungan politiknya, yang paling jelas dapat dilihat melalui liputan oleh media kerajaan negeri.

Elemen rock dan budaya popular biasanya seiring dengan sentimen anti-establishment atau antirejim, yang dapat diperhatikan melalui festival Rock the Youth oleh kerajaan Selangor.

Kempen Rock the Youth oleh kerajaan Selangor ini mempunyai beberapa persamaan dengan kempen kesedaran politik Rock the Vote di Amerika Syarikat, yang dijalankan dengan imej budaya pop berciri MTV ditujukan kepada belia.

Elemen budaya popular dan kecenderungan liberal kempen berciri MTV itu (termasuk penglibatan artis yang sebahagian besarnya menyokong Demokrat) secara langsung memberi manfaat kepada Parti Demokratik berbanding Parti Republikan, walaupun Rock the Vote tidak memperlihatkan atau menyatakan pilihan parti dengan jelas.

Malah, salah satu peristiwa yang disebut sebagai satu kejayaan kempen Rock the Vote ialah tindakan Presiden Bill Clinton menandatangani Akta Pendaftaran Pengundi Nasional pada 1993. 

Kerajaan PR Selangor dapat memanfaatkan semangat yang diraikan dan dibina melalui program itu, pada masa sama memperlihatkan sikap mesra dengan generasi muda dan hiburan.

Hal ini penting dalam kempen politik melalui budaya popular yang semakin meningkat pada masa ini, dengan perdana menteri turut sama menonjolkan diri dalam acara-acara melibatkan golongan muda.


Tuesday, May 22, 2012

'Raja-raja Melayu perlu nilai semula kedudukan'

Datuk Zaid Ibrahim, pengasas parti liberal Kita, muncul dengan buku terbaharu Ampun Tuanku: A Brief Guide to Constitutional Government, satu karya yang dijangka mencetus kontroversi ekoran penilaian kritikal terhadap institusi monarki.

Zaid dalam bukunya itu menilai peranan dan kedudukan raja-raja Melayu dalam konteks hari ini, ketika perubahan politik semakin mencabar tradisi.

Gambaran tentang ide-ide yang diwakili dalam buku itu telah disampaikan oleh Malik Imtiaz Sarwar, peguam dan aktivis hak asasi manusia yang merasmikan buku ketiga Zaid itu petang tadi.

Menurut Malik dalam ucapan perasmiannya, perkembangan sejak kebelakangan ini menjadikan persoalan peranan raja-raja Melayu dalam pentadbiran negara semakin kritikal.

"Dari segi sejarah, kita tahu kenapa raja-raja berada di kedudukan mereka itu. Tetapi persoalannya, apakah peranan mereka pada hari ini?" soal Malik.

Katanya, pengalaman di Perak selepas Pilihan Raya Umum ke-12 yang menyaksikan peranan raja dalam satu perubahan parti pemerintah menjadikan isu ini penting untuk dinilai.

Menurut Malik lagi, rakyat Malaysia kini tidak lagi hanya membenarkan sahaja apa yang berlaku, merujuk kepada episod peralihan kuasa di Perak pada awal 2009 yang menyaksikan peranan sultan dicabar oleh peguam yang juga pemimpin DAP, Karpal Singh.

Katanya lagi, berdasarkan kes Perak pada 2009 dan krisis pelantikan menteri besar di Terengganu pada 2008, persoalan yang besar timbul berhubung peranan monarki pada pilihan raya akan datang.

Ekoran episod perubahan parti pemerintah di Perak, kontroversi tercetus hasil daripada tindakan pihak Pakatan Rakyat yang didakwa membelakangi perintah sultan.

Di Terangganu, parti pemerintah Umno pula berdepan dengan tindakan sultan yang menolak menteri besar yang dipilih oleh parti tersebut.

"Kita perlu memikirkan apa yang akan berlaku dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti. Apa yang boleh kita harap peranan yang akan dimainkan oleh raja-raja?" soal Malik.

Malik walau bagaimanapun cuba melunakkan mesej yang disampaikan dengan menegaskan yang buku itu bukanlah sesuatu yang bersifat "antimonarki atau republikan," tetapi pada masa sama menegaskan bahawa raja-raja Melayu perlu "menilai semula kedudukan mereka agar dapat memimpin rakyat ke arah masa depan yang kita mahukan."

Pelancaran buku oleh pemimpin parti Kita itu, dengan sokongan peguam-aktivis liberal memperlihatkan satu kesungguhan kelompok liberal memperjuang dan mempromosi ide mereka, dalam usaha memgambil tempat dalam lapangan politik yang semakin terbuka masa kini.


FTA Malaysia-Australia cetus banyak persoalan

Malaysia dan Australia bakal menandatangani perjanjian perdagangan bebas pada hari ini di Kuala Lumpur, hasil kejayaan rundingan yang bermula sejak Mei, 2005.

Perjanjian dua hala itu dijadual ditandatangani Menteri Perdagangan Australia Craig Emerson dan rakan sejawatannya Datuk Seri Mustapa Mohamed itu dilihat sebagai satu pencapaian membanggakan bagi Canberra.

Selari dengan peningkatan hubungan Malaysia-Australia kebelakangan ini, perjanjian perdagangan bebas ini menambahkan senarai isu-isu penting yang menyaksikan kerjasama rapat Kuala Lumpur dengan Canberra.

Lapor akhbar The Australian, kejayaan mencapai persetujuan ini dijangka mendorong rundingan dengan rakan dagang utama Australia seperti China, Jepun dan Korea Selatan.

Menteri perdagangan Australia itu dilapor berkata FTA dengan Malaysia itu memberi gambaran bahawa Canberra "bersungguh-sungguh mahu mencapai perjanjian perdagangan bebas berkualiti tinggi."

Kejayaan mencapai perjanjian ini juga dikaitkan dengan keperluan politik domestik dihadapi pemerintah di kedua-dua negara.

Bagi kerajaan Australia pimpinan Perdana Menteri Julia Gillard, perjanjian ini memberi satu kesan positif baharu di tengah-tengah politik yang agak bergolak pada masa ini.

Lapor akhbar itu lagi, perjanjian 21 bab itu termasuk penghapusan 97 peratus tarif barangan Australia yang dijual di Malaysia, termasuk kenderaan kecil, beras, wain dan besi, dan untuk barangan lain menyusul kemudian.

Jumlah ini bakal meningkat kepada 99 peratus menjelang 2017.

Sektor perkhidmatan pula menyaksikan peningkatan akses Australia ke pasaran Malaysia yang sangat luas, termasuk memiliki sehingga 70 peratus pemilikan firma tempatan.

Sektor ini termasuk universiti, sekolah, bank dan syarikat telekomunikasi.

Walau bagaimanapun, faedah kepada Malaysia sehingga kini tidak diberikan publisiti sewajarnya, menimbulkan persoalan tentang manfaat yang bakal diperolehi rakyat negara ini.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dalam satu kenyataan mengkritik pentadbiran Najib kerana menjalankan "rundingan tertutup" itu tanpa melibatkan sebarang maklum balas daripada rakyat.

Kekurangan pendedahan tentang proses rundingan itu juga memberi gambaran bahawa pentadbiran Najib mahu mengelak daripada sebarang respons daripada pemerhati.

Antara isu kritikal ialah ketidakseimbangan dalam perjanjian bebas dua hala melibatkan negara membangun dengan negara maju, termasuk perjanjian terperinci ketat yang perlu dipatuhi dan kesannya terhadap peraturan dan penggubalan dasar pada masa akan datang.

Perjanjian dua hala seperti ini, yang menjadi satu pilihan bagi negara maju untuk mencapai kepentingan melalui persetujuan di luar kerangka perjanjian multilateral mampu menyekat kebebasan negara membangun, misalnya dalam menggubal dasar sosioekonomi spesifik untuk kepentingan rakyat.

Proses rundingan ini juga tidak melalui debat dan perbincangan dalaman melibatkan rakyat dan pertubuhan bukan kerajaan tempatan, malah turut kurang mendapat perhatian daripada pihak pembangkang.

Perjanjian ini kini menjadi isu berprofil tinggi ketiga melibatkan hubungan Malaysia dengan Australia selepas kontroversi pemprosesan nadir bumi oleh syarikat Australia, Lynas dan usaha kerjasama menyerahkan pelarian politik ke Australia ke Malaysia, rancangan kontroversi yang digelar "penyelesaian Malaysia."

Sunday, May 20, 2012

Muzakarah dan politik berpaksi fakta, bukan fitnah

Oleh NASRUDIN HASSAN

1. Sebelum ini saya telah mencadangkan agar Bersih 4.0 dibuat dalam format duduk dan debat. Ertinya saya melihat ruang politik baharu mendepani Pilihan Raya Umum ke-13 adalah melalui persaingan hujah yang sihat berpaksi fakta dan figure. Bukan lagi politik selak dan dedah atau politik tohmah dan fitnah.

2. Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pula telah menyatakan kesediaannya untuk bermuzakarah dengan semua pihak asal sahaja menepati syarat yang telah ditetapkan oleh pihak beliau. Nada serupa ditegaskan oleh Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS.

3. Saya bangga dan sokong kesediaaan mereka untuk duduk dan berbincang, berdialog dan berbahas untuk mencari kebenaran dan tentu sahaja semua pihak berkewajipan tunduk kepada kebenaran. Sementara kebenaran itu pula pastilah datang dari Allah Jalla wa A'la Tuhan yang mencipta manusia dan seluruh alam cakerawala ini.

4. Semua pihak tidak perlu angkuh atau skeptikal antara satu sama lain demi masa depan agama, bangsa dan negara. Ada kesungguhan dan keikhlasan, maka tiada sebab kenapa kita tidak boleh menerima Islam sebagai dasar dan asas perjuangan serta hidup kita, malah pegangan dan prinsip politik kita juga mestilah dilandasi Islam. Kepimpinan dan pemerintahan kita juga mesti tunduk kepada perintah dan kehendak Allah SWT. Jangan angkuh terhadap kebenaran! Biar sehebat mana anda mempertahankan kebatilan, apabila datang kebenaran ini, nescaya binasalah kebatilan itu.

5. Media massa sebagai penghubung pelbagai pihak secara umum mesti bersikap positif. Bukan menjalankan agenda pihak tertentu dan akhirnya suatu yang baik bukan sahaja gagal tetapi dilihat buruk dan jahat. Bukan sahaja orang politik bertanggungjawab memimpin dan mengurus rakyat, media juga mesti sedia membina pemikiran positif di kalangan rakyat, bukan menjadi batu api yang menyemarakkan persengketaan dan kebencian melampau sesama manusia.

6. Telah saya tegaskan, kita selesaikan apa jua persoalan yang tercetus dengan debat, dialog atau muzakarah. Paksinya ialah tunduk dan akur dengan kebenaran. Justeru kebenaran itu suatu yang mulia dan terpuji. Hanya pesalah takutkan kebenaran, hanya orang yang lemah jiwanya takut kepada kebenaran, hanya orang yang mempunyai agenda buruk dan berkepentingan diri serta puak sendiri yang takut pada kebenaran. Sedarlah, ahli politik hari ini mesti bina iklim politik yang lebih bistari dan harmonis bertunjangkan hujah yang benar dan akal yang rasional.

7. Rakyat dan negara tidak boleh membiarkan petualang agama dan bangsa terus melonjak nafsu politik mereka tanpa peduli letak duduknya kebenaran. Petualang inilah kelak merosakkan tamadun dan pemikiran generasi yang sedang membangun dengan nafsu politik yang tiada sempadan kawal. Sanggup rasuah, menyeleweng, menyalahgunakan kuasa, menindas yang lemah, melobi yang kaya dan mengipas yang berkuasa akan menjadi rutin di pentas politik tanahair apabila mereka bergelar politikus atau penguasa melalui manipulasi politik dan kelicikan mereka meraih sokongan pengundi tanpa landasan ilmu dan hujah yang benar, jauh sekali berpaksikan taqwa kepada Allah SWT.

8. Banyak jalan dan cara untuk berkuasa dalam negara kita termasuk melalui manipulasi pilihan raya, sogokan, ugutan dan sebagainya. Kita tidak mahu jalan dan cara ini. Kita mahu pemimpin negara kita terdiri daripada pemimpin yang benar dan memiliki nilai integriti yang baik menepati pelan integriti nasional dan yang lebih penting menepati piawaian akhlak kepimpinan yang telah dimuktamadkan oleh Islam. Lantas rakyat memilih pemimpin yang terbaik melalui standard piawaian tersebut setelah rakyat pula mendapat maklumat yang adil dan seimbang.

9. Al-Quran telah menggariskan kaedah dialog, debat dan muzakarah ini sebagai strategi dakwah yang berhikmah untuk mengembalikan manusia kepada Allah SWT. Ingatlah, sebagai seorang Muslim malah seluruh umat manusia, kita berpolitik adalah bersaing untuk mencari individu atau pihak yang terbaik sebagai pengurus dan penyelia urusan hidup manusia di muka bumi ini berpandukan pedoman dan petunjuk Allah SWT Tuhan Yang Maha Mencipta.

10. Kita tidak berhak dan kita juga tiada autoriti untuk membuat pilihan lain selain apa yang telah ditetapkan oleh Allah SWT bagi menyelamatkan negara dan rakyat dari pengaruh politik jijik dan keji. Pelaku politik jijik dan keji tidak suka muzakarah, tidak suka debat dan tidak suka dialog kerana apa yang mereka suka ialah dedah dan selak keaiban individu, fitnah dan tohmahan liar serta berdendang dengan lagu politik lapuk dan primitif. Mereka tidak ada hujah tapi mahu cari kuasa. Mereka tidak ada ilmu tapi mahu cari pengaruh. Mereka tidak miliki kebenaran tetapi mahu memimpin. Hancur masa depan negara kita!

Nasrudin Hassan ialah ketua Dewan Pemuda PAS.

Saturday, May 19, 2012

Piala FA dan politik Annuar Musa

Perlawanan bola sepak melibatkan pasukan Kelantan sering membawa bersama persaingan politik parti melibatkan PAS dengan Umno.

Penguasaan PAS dalam kerajaan negeri dan Umno melalui persatuan bola sepak negeri menjadikan persaingan ini lebih sengit, dengan masing-masing berusaha dengan pelbagai cara untuk menunjukkan kaitan dan mengambil manfaat.

Kedua-dua kerajaan negeri dan persatuan bola sepak negeri sebelum ini berusaha menarik perhatian sebagai pihak yang mempunyai kaitan dalam kemenangan pasukan Kelantan, melalui pelbagai tindakan termasuk pemberian hadiah.

Kali ini, Umno, atau lebih spesifik lagi Tan Sri Annuar Musa mempunyai kepentingan terbesar dalam kemenangan pasukan bola sepak Kelantan dalam perlawanan akhir Piala FA menentang Sime Darby malam ini.

Walaupun PAS yang menguasai kerajaan negeri masih boleh meraih kredit, Annuar mempunyai satu kepentingan peribadi yang lebih besar dalam perlawanan malam ini, ekoran hukuman gantung daripada jawatan dalam Persatuan Bola Sepak Malaysia, FAM.

Annuar menerima sokongan kuat penyokong dalam pertembungan ini, ekoran peranannya yang dianggap telah berjaya membantu meningkatkan prestasi pasukan Kelantan sejak beberapa tahun lepas.

Malah, akhbar Umno, Utusan Malaysia turut memuatkan kenyataan sokongan kepada Annuar oleh pemain Kelantan di muka depan hari ini, memetik Mohd Badhri Mohd Radzi sebagai berkata, "Saya mahu pastikan Piala FA ke Kota Bharu dan hadiahkannya kepada Tan Sri Annuar Musa."

Kenyataan yang mengaitkan terus perlawanan malam ini dengan Annuar ini memberi gambaran sokongan meluas untuk Annuar, termasuk dari kalangan Umno sendiri.

Annuar menunjukkan sikap melawan dalam menghadapi krisis dengan FAM ini, dengan sengaja melibatkan diri dalam aktiviti Persatuan Bola Sepak Kelantan, KAFA, sehingga diberi amaran keras oleh badan tertinggi bola sepak Malaysia itu.

Perlawanan malam ini, pada masa pasukan Kelantan mahu mencipta sejarah memenangi piala itu selepas dua kali tewas di perlawanan akhir sebelum ini, mendapat dimensi politik tambahan dengan adanya perjuangan peribadi presiden persatuan bola sepak negeri itu.



Friday, May 18, 2012

Politik baharu dan kebangkitan LGBT

Satu gelombang aktivisme homoseksual kini sedang melanda dunia, mencabar nilai-nilai tradisional dan konservatif yang selama ini menjadi nilai dominan di kebanyakan negara.

Dengan peningkatan penerimaan wacana hak asasi manusia dan demokrasi, perjuangan liberal ini dapat didirikan di atas wacana tersebut, yang kini diletakkan di sebelah yang bertentangan dengan nilai-nilai seperti politik kuku besi yang mudah dikaitkan dengan pihak konservatif di banyak negara.

Di Malaysia, gelombang ini semakin dirasakan sejak kebelakangan ini, dengan aktivisme kelompok LGBT - lesbian, gay, biseksual dan transgender - semakin muncul di ruang awam dan arus perdana.

Kemunculan dan penegasan hak asasi LGBT ini mencetuskan pertembungan sengit melibatkan kelompok konservatif dengan liberal yang tidak pernah disaksikan sebelum ini, seperti yang dilihat semasa kekecohan berhubung festival Seksualiti Merdeka Oktober tahun lalu.

Kebangkitan golongan LGBT ini sedang memberi kesan besar kepada politik negara, antaranya disebabkan kemampuan mereka mengutarakan pandangan, akses kepada media termasuk di luar negara dan aktivisme yang mempunyai jaringan dan sokongan kuat dari seluruh dunia.

Di dalam negara, agenda LGBT ini menerima sokongan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan termasuk Majlis Peguam

Parti-parti politik, terutama yang berhaluan liberal, kini menjadi sandaran kepada golongan ini untuk membantu perjuangan agenda mereka yang termasuk tuntutan persamaan hak melibatkan perkahwinan.

Dalam satu surat kepada media, seorang aktivis LGBT, Pang Khee Teik menegaskan: "Pilihan raya umum akan datang akan menyaksikan persaingan sengit. Di banyak konstituensi, perbezaan undi pemenang dengan yang tewas ialah sekitar 3 hingga 10 peratus, peratusan sama jumlah LGBT dalam masyarakat."

Menekankan kuasa undi golongan ini, Pang menegaskan lagi, "Undi LGBT oleh itu merupakan penentu antara menang atau kalah. Dengan majoriti berpecah kepada dua gabungan, minoriti akan menentukan hasil pilihan raya nanti."

Walaupun gambaran ini agak simplistik, kenyataan itu menunjukkan kesediaan golongan LGBT untuk menunjukkan pengaruh mereka kepada parti-parti politik yang bersaing dalam medan politik negara.

Secara semulajadi, parti-parti konservatif seperti Umno dan PAS menjadi parti yang bertentangan dengan agenda liberal LGBT ini.

Hal ini akan terus meningkatkan lagi pertembungan secara terbuka kelompok liberal dengan konservatif dalam politik negara.

Dalam suasana iklim politik global yang liberal masa kini, parti-parti politik terutama yang liberal tidak dapat mengelakkan daripada memberi perhatian kepada isu ini, yang menjadi salah satu pengukur kepatuhan terhadap nilai-nilai liberal.

Malaysia juga tidak dapat mengelak daripada dilanda suasana ini, lebih-lebih lagi dengan penegasan sokongan untuk LGBT oleh kuasa besar dunia Amerika Syarikat.

Selain AS dan kerajaan negara-negara Barat yang akan sentiasa memerhatikan isu yang diletakkan di bawah tajuk hak asasi manusia ini, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan global yang berpengaruh turut menjadi pendesak dalam perjuangan hak LGBT ini.

Human Rights Watch contohnya pada Disember tahun lalu menegaskan Malaysia memansuhkan undang-undang yang menghukum pelaku seks homoseksual dan luar tabie.

Isu berkaitan kebebasan seksualiti ini menjadi salah satu pengukur kebebasan dan hak asasi manusia, sesuatu yang mampu memberi kesan kepada persepsi negara luar terhadap Malaysia.

Malah baru-baru ini, pemimpin AS Presiden Barack Obama menyatakan sokongan kepada perkahwinan sejenis, mesej yang walaupun lebih dikaitkan dengan pilihan raya presiden negara itu, merupakan satu mesej yang disambut dengan serius oleh komuniti LGBT seluruh dunia.

Perkembangan terbaharu, termasuk kehadiran aktivis lesbian Irshad Manji ke Malaysia menunjukkan persaingan yang semakin sengit antara liberal dengan konservatif di negara ini.


Thursday, May 17, 2012

Program Irshad Manji batal lagi

Program awam aktivis liberal Irshad Manji di sekitar ibu negara dijadualkan bermula esok dibatalkan atas sebab tentangan dan tekanan pihak berkuasa agama, menurut maklumat penganjur ZI Publications di laman Facebook sebentar tadi.

Menurut kenyataan ringkas penganjur, "Borders menyatakan kebimbangan tentang keselamatan manakala Monash mendakwa bahawa mereka mendapat tekanan daripada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)."

Kenyataan itu turut memuatkan kenyataan daripada Manji tentang keazamannya untuk mengadakan perbincangan dan mendakwa menerima mesej sokongan melalui Twitter.

"Saya komited untuk adakan perbincangan awam di Kuala Lumpur sebelum kami pulang.

"Kita tahu bahawa ramai rakyat Malaysia mahu mendengar tentang pembaharuan Islam dan keberanian moral kerana twitter saya dihujani dengan mesej-mesej yang memberi sokongan daripada rakyat Malaysia sejak saya mengumumkan ketibaan saya di KL semalam," katanya.

Pembatalan kali kedua ini memperlihatkan tekanan kuat terhadap aktiviti pejuang hak asasi manusia yang kontroversi ini.

Rancangannya mengadakan program di Universiti Monash di Sunway Jumaat ini pada waktu solat Jumaat mencetuskan protes keras daripada beberapa kumpulan bukan kerajaan Muslim.

Penganjur walau bagaimanapun masih mencari ruang untuk program awam Manji, yang mungkin akan diadakan tanpa publisiti meluas.

Wednesday, May 16, 2012

Irshad Manji kini di Malaysia, masih bimbang isu keselamatan

Aktivis kontroversi Irshad Manji kini telah berada di Malaysia selepas terpaksa menangguhkan program di sini yang dijadual bermula Sabtu lalu ekoran insiden serangan di Jogjakarta, Indonesia.

SiasahDaily difahamkan Manji tiba di Malaysia lewat malam semalam dari Indonesia dan dijadual memulakan program terbuka pada Jumaat nanti.

Manji dan rombongannya masih terkejut dengan apa yang berlaku di Jogjakarta dan dijangka mengambil langkah-langkah keselamatan lebih ketat di sini, walaupun pihak penganjur tidak menjangka insiden ganas yang berlaku di Indonesia akan berulang di sini.

Beberapa orang termasuk pembantu Manji, Emily Rees cedera selepas dipukul oleh sekumpulan lelaki yang mahu menghentikan program tersebut.

Program-program Manji di sekitar Kuala Lumpur bermula Sabtu lalu dibatalkan pada Jumaat selepas insiden di Indonesia memaksa beliau dan rombongan menyelesaikan beberapa isu di sana.

Kehadiran Manji ke Malaysia menerima tentangan pelbagai kumpulan termasuk PAS dan pertubuhan bukan kerajaan Pembela, yang mengaitkan aktivis wanita itu dengan aktivisme gay dan Islam liberal.

Manji dijadual melancarkan buku terbaharunya, Allah, Kebebasan dan Cinta, terjemahan buku Allah, Liberty and Love yang diterbitkan pada tahun lalu di Universiti Monash pada Jumaat, 18 Mei, menurut maklumat dari laman Facebook ZI Publications, penerbit buku beliau yang juga menguruskan program aktivis itu di sini.

Program tersebut dijadual diadakan pada jam 1 tengah hari hingga 2 petang, ketika waktu solat Jumaat, dipercayai untuk mengelak protes daripada penentang Manji.

Tuesday, May 15, 2012

Palestin, Malaysia dan isu global umat

Tarikh hari ini, 15 Mei, diingati dalam sejarah Palestin dan umat Muslim khasnya sebagai Hari Bencana, hari wilayah Palestin pada 1948 dirampas, dan negara Zionis Israel ditubuhkan.

Sehingga ke hari ini, isu Palestin masih membelenggu umat Muslim di seluruh dunia, yang berdepan realiti kompleksiti isu ini yang menjadi sebahagian politik rantau Asia Barat dan dunia Arab dan juga seluruh dunia Islam.

Pada masa Palestin semakin mendapat perhatian dunia dan semakin diiktiraf oleh negara-negara di Barat sendiri, dunia Islam masih tidak menunjukkan kesatuan dalam menangani isu sentral umat ini.

Palestin ada kalanya, seperti dalam kes melibatkan Syria pada masa ini, tersepit di antara percaturan kuasa-kuasa serantau, yang melibatkan jiran-jiran Arab, kuasa serantau Arab Saudi, Syria, Iran, Turki dan Qatar.

Kuasa-kuasa serantau, walaupun memberi banyak bantuan dan sumbangan dalam membela Palestin, walau bagaimanapun masih menjadikan Palestin sebagai sebahagian isu hubungan luar, yang ada turun naiknya.

Satu masa dulu, Saddam Hussein menggunakan isu Palestin untuk meningkatkan imejnya, dengan cara memberi bantuan kepada rakyat negara itu. Pada masa itu, Saddam ialah pemimpin yang tidak popular dalam kalangan pemimpin-pemimpin dunia Arab.

Walaupun kekejaman Saddam diketahui, sumbangan diktator Iraq itu tetap membantu rakyat Palestin menghadapi hari-hari yang sukar di bawah penjajahan Zionis.

Pada masa ini, Iran dan Syria menjadi pihak yang banyak membantu Palestin, terutama gerakan Islam dan kumpulan politik anti-Israel di Palestin dan Lubnan, tetapi talian hayat ini sedang cuba diputuskan oleh pihak-pihak yang berkepentingan yang antaranya termasuk kuasa-kuasa serantau Arab saudara seagama rakyat Palestin sendiri.

Turki dan kuasa sedang meningkat Qatar juga menunjukkan kesediaan memberi bantuan kepada Palestin, walaupun pemberian bantuan itu tidak dapat dipisahkan daripada agenda politik serantau yang sedang digerakkan oleh mereka pada masa ini.

Mesir, negara yang menguatkuasakan kepungan Gaza semasa di bawah Presiden Hosni Mubarak kini menyaksikan harapan kepada Palestin, walaupun keputusan akhirnya masih tertakluk kepada politik dalaman dan hubungan dengan kuasa besar.

Dalam kalangan negara Arab seperti Arab Saudi dan negara-negara Arab di Teluk Parsi, isu Palestin tidak mendapat perhatian sewajarnya, terutama melibatkan gerakan Islam seperti Hamas yang tidak disenangi rejim-rejim tersebut.

Suasana politik di dunia Arab telah menunjukkan perhatian yang sangat sedikit diberi pada Palestin, dan isu ini lebih menjadi retorik untuk menampakkan keprihatinan kepada warga dunia Islam.

Lebih malang lagi, usaha pembelaan Palestin oleh pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil dan beberapa kerajaan Barat dan Amerika Latin jauh mengatasi usaha oleh kebanyakan negara Arab.

Daripada senario ini, dapat dilihat bahawa sokongan untuk Palestin sangat berkait rapat dengan percaturan politik pemain-pemain utama politik rantau Asia Barat dan Afrika Utara.

Di Malaysia, hal yang sama juga berlaku, dengan kerajaan terpaksa menurut tekanan kuasa-kuasa besar - dan kuasa-kuasa serantau dunia Arab yang berhubungan baik dengan Kuala Lumpur - dalam membuat keputusan berhubung isu-isu besar dunia Islam.

Isu Palestin juga akhirnya lebih banyak menjadi permainan politik antara pihak pemerintah dengan pembangkang, dalam pertandingan mengejar populariti untuk pilihan raya.



'Filem jubur Melayu'

Oleh MUHAMMAD LUTFI ISHAK


Perkembangan terkini dalam konteks dunia filem antarabangsa tentulah tentang anugerah Palme D‘Or 2010 yang dirangkul oleh Apichatpong Weerasethakul melalui filem arahannya Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives. 

Dari beberapa sudut, khususnya dalam konteks dunia filem asia tenggara – sedikit sebanyak kita punya asas yang kuat untuk sama-sama bergembira. Anugerah Palme D’Or ialah anugerah berprestij, yang dalam beberapa sudut yang boleh dipertahankan, khususnya jika dilihat dari perjalanan sejarahnya – menjadi satu aras kepada kualiti filem dunia. 

Dan, untuk tahun 2010, yang menjadi tanda aras kepada pencapaian dan kualiti filem dunia itu, datangnya daripada Thailand.

Fakta yang terakhir ini, maksud saya filem itu datangnya daripada Thailand, dari beberapa sudut, ialah satu fakta yang pedih untuk kita. Satu soalan yang menarik di sini, jika benar para pengarah kita mahu memikirkannya, apakah istimewanya negara itu, khususnya dunia filem mereka, berbanding dengan dunia filem tempatan? 

Jawapannya, jika mahu disenaraikan, memang banyak. Salah satunya tentulah keseriusan para pengarah filem, yang menyuntik elemen-elemen serius, budaya dan "nilai hidup Thai" dalam visual mereka.

Kejayaan yang dirangkul oleh pengarah filem Thailand itu bolehlah diumpamakan seperti kejayaan Neil Amstrong memacakkan bendera Amerika Syarikat di bulan. Maksud saya, itu ialah saat bersejarah, yang mana, boleh menjadikan diri kita lebih besar di hadapan orang lain. 

Seperti mana bangsa Amerika saat Perang Dingin boleh menjadi bangga apabila berdiri di hadapan orang Rusia apabila Neil Amstrong memacakkan bendera Amerika di bulan, sekurang-kurangnya begitulah perasaan orang Thai apabila mereka bercakap tentang filem selepas ini.

Mungkin, ketika industri filem di Thailand belum lagi habis berseronok atas kejayaan tersebut, SM Zakir, dalam salah satu entri di dalam blognya menulis bahawa filem Malaysia telah "beranjak" ke satu tahap lagi, dengan penghasilan "filem jubur Melayu." 

Dalam entrinya itu, SM Zakir mencemuh fenomena filem Melayu yang terus-terusan memfilemkan hal-hal yang berkaitan dengan "jubur." Filem-filem Jubur ini hadir setelah beberapa lama filem-filem kita di layar putih secara kronologi di bingitkan oleh "enjin kereta dan motor," hilai "suara hantu" plastik dan kisah-kisah percintaan yang ketiadaan konteks dan kenihilan nilai. 

Seolah-olah, tidak ada subjek lain yang kelihatannya boleh diutarakan dalam konteks filem tempatan daripada hal-hal sebegitu. Seolah-olah, kita seperti digambarkan bahawa, aras pemikiran para pengarah kita terlalu rendah, serendah jalan raya, dan kalaupun cuba pergi lebih tinggi, hanya boleh naik setakat juburnya sahaja.

Saya bukanlah anti kebebasan berkreatif atau bersuara - namun, saya fikir, apapun hendaklah digunakan dengan baik. Selagi kita mengakui kita ini makhluk Allah, dalam pengertian seorang "khalifah" – maka, selagi itulah kita terpaksa tunduk dengan tanggungjawab atau taklif yang telah ditetapkan. 

Biarpun kita memiliki kebebasan berkreatif, namun, apakah kebebasan berkreatif itu memberikan kita lesen untuk menggunakannya semahu mungkin. Seperti kita memiliki sebilah pisau, begitulah jugalah seperti kita memiliki kebebasan berkreatif. 

Kita tidak boleh menggunakan sebilah pisau sesuka hati, atas alasan memiliki hak menggunakan pisau itu kerana pisau itu milik kita. Sebaliknya kita dituntut menggunakan pisau itu sebaik-baiknya agar tidak memberikan kemudaratan.

Berdasarkan apa yang telah berlaku, saya fikir, filem jubur dan bersifat seksual ini akan menjadi satu fenomena baru. Selepas ini kita akan melihat ramai sekali karyawan filem, dan tentunya dengan dibantu oleh produser yang hanya mencari keuntungan, akan dengan berani sekali mengarah dan menerbit filem seperti ini. 

Biarpun, alasan yang akan dikemukakan kelihatannya suci, termasuk alasan kebebasan berkreatif, dan akan dituturkan oleh "pemikir filem" yang bertaraf profesor (kangkung?) namun saya lihat, itu semua ialah satu retorik murahan bagi menutup tahap pemikiran sesetengah pengarah kita yang tin kosong. 

Sebagai mana bisingnya filem Malaysia dengan hilai hantu dan bingit enjin, begitulah bunyi tin kosong apabila diketuk. Dentingnya membingitkan, tetapi hakikat isinya kosong.

Satu perkara yang juga boleh dilihat dalam perkembangan filem-filem jubur ialah pemanifestasian isu perjuangan kebebasan seksual atau nafsu. Apakah kini filem di Malaysia, dalam konteks ini yang dilahirkan oleh pengarah Melayu – sedang mempromosikan kebebasan homoseksual dan mungkin selepas ini, lesbian. 

Hal ini (filem lesbian) tentulah tidak mustahil akan berlaku, seperti mana yang berlaku pada filem-filem jubur ini, lebih-lebih lagi apabila kita lihat fenomena tomboy yang berleluasa. Mungkin, sesetengah produser/pengarah yang sudah selesai mengarahkan filem jubur, mungkin berminat untuk  memfilemkan dan menerbitkan filem lesbian pula. 

Maka, ketika itu, terjadilah sekali lagi anjakan dalam konteks filem Melayu, dan frasa "jubur" yang digunakan sudah terpaksa ditukar kepada frasa yang kelihatannya lebih taboo.

Apakah sudah tidak ada kebebasan yang lebih penting dan mulia, selain memperkatakan tentang kebebasan di bawah? Apakah, ketika mereka terus-terusan memperjuangkan kebebasan di bawah, mereka terlupa untuk memperjuangkan kebebasan yang lebih penting dan perlu, yakni kebebasan di atas. 

Saya yakin, jika mereka menumpukan filem-filem yang menumpukan kebebasan di atas, maruah pemikiran mereka tidak akan jatuh dan menyembah jubur mereka sendiri. Tidak ada tamadun, yang mana dapat diangkat dengan filem-filem seperti ini. Malah, sering kali sejarah menyatakan yang sebaliknya.

Ketika dilema demi dilema yang berterusan dalam fenomena filem Malaysia, kita mula terfikirkan satu soalan yang lebih penting; Ke manakah hala filem kita? Atau mungkin, dalam soalan yang lebih berterus terang, apakah industri filem kita tidak mempunyai tujuan? Bolehkah industri filem kita diumpamakan seorang buta yang kehilangan tongkat?

Jawapan-jawapannya memang pedih, lebih-lebih lagi jika kita membandingkan perkembangan yang berlaku di belahan dunia filem yang lain. Jika dunia Amerika Latin terus tegar dengan konsep "Sinema Ketiga" – satu antithesis kepada filem-filem Hollywood dan Eropah, filem Iran yang tegar dengan identiti Islam dan Syiahnya – filem-filem Afrika yang mula memperlihatkan kelantangan visualnya, dan Hong Kong yang semakin jelas memperlihatkan nasionalisme Cinanya biarpun dalam ruang yang popular seperti dalam filem Ip Man misalnya – jadi, di manakah kita? 

Jawapannya, kita mulai tegar dengan filem-filem yang mensepelekan nilai Islami dan budaya Melayu, yang dalam konteks ini, perkembangannya sudah sampai pada tahap "penghasilan filem jubur Melayu."

Artikel ini pernah disiarkan dalam akhbar Siasah, 6-12 Jun, 2010. Telah menghasilkan banya karya sastera dan rencana di pelbagai penerbitan. Koleksi cerpen Cerita Malam Pertama ialah buku terbaharunya, terbitan Ameen Books. Beliau menulis di blog Dunia Tanpa Fiksyen.

Friday, May 11, 2012

Bimbang terancam, program Irshad Manji di KL batal

Program aktivis liberal Irshad Manji di Malaysia hujung minggu ini ditangguhkan ke tarikh lain akibat bimbang kemungkinan buruk yang dijangka tercetus ekoran penentangan hebat terhadap aktivis homoseksual itu.

SiasahDaily difahamkan program Manji ditangguhkan ekoran serangan terhadap programnya di Jogjakarta, Indonesia baru-barun ini.

Manji dikatakan dinasihat tidak meneruskan programnya di Kuala Lumpur yang dijadual bermula esok ekoran kebimbangan terhadap protes terhadapnya di Malaysia.

Menurut penganjurnya, Manji juga kini terpaksa menguruskan beberapa hal berhubung keselamatan dan perundangan di Indonesia.

Beberapa kumpulan, termasuk Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam dan Pemuda PAS telah menyatakan bantahan terhadap kehadiran aktivis "lesbian Muslim" dari Kanada ini yang dijadual mengadakan program diskusi buku di kedai buku Borders di Petaling Jaya esok.

Sebelum ini, programnya yang dijadual diadakan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di Gombak dibatalkan selepas menerima bantahan banyak pihak.

UIA dilihat bimbang dengan reaksi negatif daripada program yang dijadualkan itu, selepas dikritik hebat beberapa akademik dan kumpulan intelektual Muslim kerana menjadi tuan rumah satu program membincangkan homoseksualiti pertengahan April lalu yang didakwa tidak seimbang.

Program itu disifatkan sebagai yang pertama seumpamanya memberi ruang kepada aktivis LGBT (lesbian, gay, biseksual dan trangender) berforum secara terbuka dan menyaksikan penyertaan ramai aktivis LGBT.

Wednesday, May 9, 2012

Bersih mampu tumbangkan rejim BN

Oleh HARIS ZALKAPLI

Debat tentang Bersih antara kumpulan pembangkang dengan pemerintah kini tertumpu pada dakwaan agenda protes berwarna tema kuning ini untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional.

Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak dilaporkan mendakwa perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu bertujuan menjatuhkan kerajaan, dakwaan sama yang juga dibuat oleh bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad.

Gabungan pembangkang Pakatan Rakyat menafikan dakwaan ini, dengan alasan protes Bersih diadakan secara aman dan tanpa senjata, dirancang untuk berlangsung hanya selama dua jam di Dataran Merdeka.

Walau bagaimanapun, menurut satu kajian terhadap kebangkitan rakyat yang aman - seperti yang berpotensi untuk dilakukan oleh Bersih - mempunyai potensi yang besar untuk berjaya menggulingkan kerajaan, berbanding penentangan bersenjata.

Kajian yang dikemukakan dalam buku Why Civil Resistance Works: The Strategic Logic of Nonviolent Conflict, membandingkan hasil kebangkitan sivil secara aman dengan penentangan bersenjata dalam sejarah dunia, dan mendapati kebangkitan aman menunjukkan rekod kejayaan lebih besar mengatasi kebangkitan bersenjata.

Antara kebangkitan aman yang disenaraikan sebagai berjaya ialah revolusi di Iran pada 1979, protes rakyat Filipina menjatuhkan Ferdinand Marcos pada 1986 dan revolusi warna di republik bekas Soviet Georgia, Ukraine dan Kyrgyzstan pada 2003 hingga 2005.

Dalam tinjauan 25 kebangkitan besar-besaran antara 1900 hingga 2006, didapati 20 daripada kempen itu bersifat aman, dan lima bersenjata. Daripada 20 itu, 14 mencapai kejayaan, manakala hanya dua daripada lima kempen bersenjata berjaya.

Walaupun kaitan dengan Bersih boleh dibuat, terdapat beberapa perbezaan seperti rejim-rejim yang dikaji jauh lebih buruk berbanding pemerintah Malaysia, dan penyertaan dalam kebangkitan yang dikaji itu melibatkan jumlah yang dalam kes paling kecil, melibatkan angka 300,000 orang.

Persamaan yang jelas setakat ini ialah melibatkan penggunaan warna, kerjasama parti politik pembangkang dengan pertubuhan bukan kerajaan dan kempen yang sistematik dan menerima perhatian masyarakat antarabangsa, serta menerima beberapa bentuk bantuan daripada pertubuhan bukan kerajaan asing.

Penulisnya menyimpulkan lima sebab utama yang mendorong kejayaan kebangkitan aman besar-besaran:

1. Penyertaan massa yang ramai dan pelbagai mengakibatkan gangguan (civic disruptions) besar-besaran yang boleh mendorong penyokong rejim, termasuk pasukan keselamatan menilai semula kepentingan mereka dan menjadi lebih cenderung untuk mengalihkan sokongan daripada pemerintah kepada gerakan kebangkitan. Kebanyakan akan mahu menyelamatkan diri dan bersama pihak yang menang, dan ini mendorong perubahan sokongan.

2. Tekanan terhadap kempen aman yang besar lebih berkemungkinan mencetuskan kesan buruk ke atas pemerintah, termasuk penyertaan lebih ramai dalam kebangkitan, elit pemerintah berpaling tadah dan hukuman (sanctions) ke atas rejim terbabit.

3.Kempen yang menunjukkan penyertaan jumlah besar orang awam lebih mudah mendapat sokongan masyarakat antarabangsa dan menyebabkan rejim kehilangan sokongan daripada kuasa serantau dan antarabangsa.

4. Kempen aman yang besar lebih mampu mengelak dan menggagahi tekanan rejim, berbanding kempen kumpulan yang kecil.

5. Kempen aman besar-besaran cenderung untuk lebih mampu melakukan inovasi melibatkan taktik berbanding protes kecil, menjadikan mereka lebih mampu menyusun gerakan dan menyesuaikan diri dalam menghadapi tekanan rejim.

Suasana politik dunia terutama ketika kebangkitan di dunia Arab masih dirasai kesannya oleh pemerintah di seluruh dunia, menjadikan kuasa rakyat mula dilihat mampu membawa perubahan politik.

Dalam iklim politik masa kini, seperti ditegaskan pemikir geopolitik Amerika Syarikat Zbigniew Brzezinski, "buat pertama kali dalam sejarah, hampir seluruh warga dunia aktif dan sedar politik, dan menjadi semakin interaktif."

Seperti yang dilihat dalam protes massa dari Asia Tenggara ke Asia Tengah hingga ke Afrika Utara, kebangkitan rakyat mentakrifkan dunia politik pada masa ini, menjadi satu trend global yang merebak ke seluruh dunia tanpa sekatan, digalakkan lagi oleh populasi muda yang besar dan faktor-faktor ekonomi seperti harga keperluan asas dan peluang pekerjaan.

Di Malaysia, kuasa orang muda kelihatan semakin vokal dan berani, seperti disaksikan dalam kempen-kempen melibatkan mahasiswa yang mula aktif sejak kebelakangan ini. 

Suasana ini dirasakan oleh semua kerajaan di dunia, terutama negara-negara berpemerintah autoritarian yang merupakan majoriti di Asia Barat dan Asia Tengah. Malah, negara kuasa besar Rusia turut berdepan dengan kebangkitan besar-besaran yang mampu menggugat rejim masa kini.

Dalam mempertahankan diri, pemerintah yang berdepan cabaran kebangkitan rakyat ini mengemukakan hujah sokongan kuasa Barat kepada kumpulan-kumpulan sivil dan parti pembangkang yang bersatu tenaga dalam menjatuhkan pemerintah sedia ada, dakwaan yang juga pernah dikemukakan oleh Mahathir.

Tetapi dalam banyak kes, perhatian kepada bantuan Barat ini kelihatan digunakan oleh pihak rejim untuk menutup kesalahan masing-masing dan mengalihkan beban kepada penentang.

Hal ini disebabkan peranan dimainkan oleh pertubuhan seperti Endowmen Nasional untuk Demokrasi (NED) dan dua cabang utamanya mewakili dua parti utama AS, Institut Republikan Antarabangsa (IRI) dan Institut Demokratik Nasional (NDI), yang tidak bebas daripada kritikan dari dalam AS sendiri ekoran penglibatan dalam proses politik di negara asing.

Isu sokongan Barat terutama AS ini menjadi satu topik yang hangat dalam perbincangan melibatkan peranan AS dalam usaha yang disebut "menyebarkan demokrasi" ke seluruh dunia, yang didasarkan pada doktrin Wilsonisme, satu asas penting dalam wacana dasar luar AS.

Walau bagaimanapun, perubahan dalam politik Malaysia, sekurang-kurangnya berdasarkan ucapan umum pemimpin-pemimpin politik pembangkang setakat ini masih dituntut untuk dilakukan melalui pilihan raya dan bukan aksi massa.

Perhimpunan Bersih sebelum ini memperlihatkan hasilnya dalam pilihan raya umum selepas itu, yang dilihat dalam Pilihan Raya Umum ke-12 yang diadakan kurang enam bulan selepas perhimpunan Bersih pertama.

Tetapi protes massa yang besar berpotensi diadakan, seperti yang dijalankan di negara-negara bekas Soviet, sekiranya keputusan pilihan raya berjaya diperlihatkan sebagai telah dipalsukan, atau proses pilihan raya masih tidak bersih sehingga menghasilkan keputusan yang tidak seperti diharapkan.

Pembinaan momentum sejak Bersih 2.0 pada Julai tahun lalu, diikuti oleh Bersih 3.0 hujung April lalu memungkinkan kebangkitan melibatkan jumlah yang besar dapat digerakkan oleh PR dan NGO yang terlibat.

Kebangkitan ini, yang dijangka akan terus didepani oleh gerakan Bersih, boleh membuka pelbagai kemungkinan termasuk menjatuhkan kerajaan BN, yang menjadi matlamat utama pembangkang.

Tetapi, satu pengajaran daripada kebangkitan massa yang perlu diperhatikan ialah potensi kemunculan faktor-faktor lain seperti elemen sektarian dan elemen negatif lain yang boleh tercetus daripada suasana yang tegang.

Kejatuhan kerajaan BN memang satu hasil yang berpotensi dicapai, tetapi pelbagai faktor boleh mengubah haluan dan sifat kebangkitan massa yang dicetuskan itu. 



Monday, May 7, 2012

BN dan PR terus bersaing rebut faedah Bersih 3.0

Selepas lebih seminggu protes Bersih 3.0 diadakan, kedua-dua pihak masih bersaing sengit merebut manfaat dan mencari sisi yang boleh memberi kelebihan politik dalam kempen masing-masing.

SiasahDaily dalam komentar 29 April lalu menegaskan bahawa "perang maklumat antara kedua-dua pihak belum menunjukkan mana-mana pihak mempunyai kelebihan yang jelas."

Terbaharu, komentar di majalah berpengaruh The Economist - yang sebelum ini memalukan pemerintah ekoran satu kes sensor - bersifat negatif kepada gerakan dikuasai Pakatan Rakyat itu memberi kelebihan pula kepada pemerintah Barisan Nasional.

Akhbar Umno, Utusan Malaysia malah menterjemahkan artikel itu dan dimuatkan dalam ruangan rencana.

Sejak berakhir perhimpunan 28 April itu, semakin jelas bahawa pihak pembangkang tidak mendapat manfaat sepenuhnya seperti dua perhimpunan sebelum ini, pada 2007 dan 2011.

Dua perhimpunan pertama menyaksikan pemerintah mengambil jalan menggunakan kekerasan terhadap demonstran, dengan kali kedua pada 2011 memperlihatkan ketidaksepakatan dalam kalangan pentadbiran Najib.

Kali pertama, imej Najib terjejas teruk ekoran liputan media antarabangsa, terutama al-Jazeera yang wartawannya memberi laporan dari tengah-tengah kekecohan ekoran disembur pemedih mata oleh polis, dengan kata-kata "Inilah demokrasi, cara Malaysia."

Kali ini, kedua-dua pihak bersaing mengemukakan versi terpilih masing-masing, dengan penilaian daripada dalam dan luar negara yang berbeza dan bercampur-campur, dan masih belum kelihatan akan berakhir segera.

Susulan perhimpunan kali ketiga ini pertama kali menyaksikan kritikan daripada kalangan penyokong pembangkang sendiri terhadap pemimpin-pemimpin politik.

Friday, May 4, 2012

Buku Faisal Tehrani dan Abdul Shukur Harun di Pesta Buku

Dua buku terbaharu terbitan Unit Buku Harakah boleh didapati di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, di gerai M20-M21, bilik Mawar.

Sinema Spiritual: Dramaturgi dan Kritikan ialah karya terbaharu penulis dan pengkaji seni budaya Faisal Tehrani (Dr Mohd Faizal Musa), memuatkan ide-ide asas gagasan yang dinamakan "Sinema Spiritual" dan kritikan filem-filem terpilih dari seluruh dunia.

“Sesungguhnya kita tidak boleh lagi bergantung dengan produk filem seperti Lion of the Desert, atau
The Message dan dua tiga lagi filem yang sudah lapuk. Musuh Islam telah meninggalkan kita jauh, amat jauh. Maka atas semangat dan kesedaran itulah saya teringin menerjuni dalam lubuk dunia ini.

"Kerana kita sudah banyak membina masjid, kita sudah melahirkan beratus ribu graduan al-Azhar, Madinah dan Jordan tetapi ulama masih gagal menyelesaikan persoalan masyarakat malah asyik bergaduh dan terikut-ikut mengejar populariti seperti artis.

"Rasa-rasanya di sini kita tiada filem Islam (saya sedari sesetengah orang begitu alahan dengan label ini), jadi kita tidak boleh membiarkan keadaan ini berterusan. Dan tidak ada yang paling anggun sekali dengan memulakan produk pertama kali dalam bidang perfileman dengan menghasilkan sebuah filem mengenai peranan manusia sebagai khalifah Allah,” tulis Faisal dalam sebuah artikel awalnya.

Dengan kata pengantar oleh Sasterawan Negara dan pengerusi bersama Bersih 3.0, A Samad Said, penulis veteran Abdul Shukur Harun melahirkan karya terbaharu Gelombang di Pesisir Waktu: Kumpulan Rencana Politik, Gerakan Islam, Kesusasteraan dan Kehidupan.

Buku ini mengumpulkan tulisan-tulisan terbaik Abdul Shukur yang lebih dikenali sebagai Pak Shukur oleh teman-teman wartawan yang rapat, mengenai politik negara terutama yang berkaitan dengan PAS, isu-isu sastera dan seni budaya negara.

Pak Shukur, bekas pengarang akhbar Harakah juga banyak menulis untuk akhbar Siasah semasa masih di bawah kendalian kumpulan Harakah memerhatikan perkembangan PAS dalam politik negara, melalui era kebangkitan dan paling menarik perhatiannya, selepas Pilihan Raya Umum ke-12 pada 2008.

Gelombang di Pesisir Waktu mengemukakan pandangan dan analisis dari perspektif seorang wartawan yang telah memerhatikan dunia politik dan seni budaya tempatan sejak puluhan tahun lalu.

Juga boleh didapati di gerai yang sama ialah Kebangkitan Gerakan Islam dalam Fenomena Arab Spring oleh Haris Zalkapli, buku kedua menyusuli Revolusi Global yang menganalisis perkembangan di dunia Arab dan implikasi kepada gerakan Islam.

Kebangkitan Gerakan Islam dalam Fenomena Arab Spring memberi fokus pada isu-isu berkaitan gerakan Islam dalam menangani tuntutan rakyat dan sistem politik demokrasi, persaingan kuasa-kuasa serantau di Asia Barat dan isu terbaharu yang kritikal kepada gerakan Islam Hamas, Hizbullah dan Jihad Islami, iaitu isu Syria.

Buku ini diterbitkan oleh Jundi Resources, dan dengan kata pengantar oleh Riduan Mohamad Nor.

Tuesday, May 1, 2012

Bersih antara NGO dan alat politik pembangkang

Isu identiti Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil, yang lebih diperkenalkan sebagai Bersih jarang dipersoalkan oleh pihak yang menyokongnya.

Sejak digerakkan pada 2007, perhimpunan Bersih dimobilisasikan atas usaha parti-parti pembangkang utama terdiri daripada PAS, PKR dan DAP.

Walau bagaimanapun, kekecohan akibat daripada apa yang dilihat sebagai dicetuskan oleh pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Azmin Ali telah memulakan debat yang hangat dalam kalangan pembangkang dan masyarakat sivil berhubung kaitan rapat Bersih sebagai pertubuhan bukan kerajaan dengan Pakatan Rakyat.

Kepimpinan Bersih menegaskan autoriti mereka terhadap gabungan pertubuhan itu tetapi pada masa sama mengaku tidak dapat mengawal tindakan pemimpin-pemimpin politik.

Pemimpin-pemimpin pembangkang memang telah menunjukkan dominasi ke atas Bersih, yang salah satu kes yang dapat diperhatikan sebelum kes terbaharu ini ialah berkaitan pembatalan demonstrasi Bersih kedua oleh Anwar

Terbaharu, tindakan Anwar yang dilihat sebagai mahu mencetuskan konfrontasi yang berpotensi menjadi ganas telah sekali lagi membawa dakwaan penguasaan parti politik ke atas Bersih.

Tindakan itu yang dirakam melalui video rata-rata dilihat sebagai arahan Anwar untuk memasuki Dataran Merdeka, tindakan yang tidak menjadi sebahagian rancangan Bersih 3.0.

Apa yang berlaku itu menimbulkan dakwaan bahawa Anwar mahu insiden yang boleh digunakan untuk menjejaskan pentadbiran Najib berlaku, selepas perhimpunan berlangsung dengan agak aman sejak malam sebelumnya.

Sikap defensif Anwar dan Azmin dalam sidang media menjawab dakwaan bertanggungjawab mencetuskan insiden pada 28 April itu, dan amalan biasanya mengaitkan semua soalan yang kritikal dengan Umno  juga mencetuskan lagi persoalan dan pandangan bahawa pemimpin PKR tersebut mahu mengelak daripada bertanggungjawab.

Perkembangan selepas perhimpunan Bersih 3.0 menyaksikan kali pertama pemimpin politik terutama Anwar dikecam dan disifatkan sebagai liabiliti kepada pakatan pembangkang.

Hakikatnya, program tuntutan pilihan raya adil paling utama memberi manfaat kepada parti-parti pembangkang, antaranya kerana persaingan dalam pilihan raya umum ialah antara parti pemerintah dan pembangkang.

Pihak yang paling berkepentingan untuk menggerakkan massa bagi mencapai persepsi menerima sokongan ramai dan memberi kesan negatif kepada pemerintah ialah parti-parti pembangkang.

Boleh dijangka bahawa perhimpunan Bersih tidak akan dapat mengumpulkan puluhan atau ratusan ribu orang tanpa sentimen kepartian yang menjadi faktor penting.

Parti-parti pembangkang walau bagaimanapun tidak dapat menggerakkan kempen pilihan raya bersih dengan sendiri kerana akan memperlihatkannya sebagai satu agenda politik kepartian semata-mata, dan inilah yang menyebabkan identiti NGO diperlukan.

Program ini, yang menjadikan penyertaan massa sebagai sumber legitimasi, dilaksanakan oleh parti-parti pembangkang dengan kerjasama NGO - yang sering tidak dapat dibezakan dengan pembangkang - di seluruh dunia, yang dapat diperhatikan dalam "revolusi warna" di negara-negara bekas Soviet.

Dalam trend politik global terkini, demonstrasi massa melibatkan tuntutan pilihan raya adil ialah yang paling dapat menarik sokongan dalam dan luar negara, menjadi pilihan untuk melaksanakan perubahan rejim.

Perkembangan terbaharu mengaitkan Anwar dengan provokasi semasa Bersih 3.0 mungkin menjejaskan imej Anwar sebagai pemimpin pembangkang dan gerakan Bersih yang menjadi senjata paling berkesan pembangkang dalam menghadapi parti pemerintah.

Walau bagaimanapun Anwar dan pemimpin parti-parti pembangkang tidak dapat dielakkan daripada menguasai atau terus menjadi faktor penting dalam pergerakan Bersih.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...