Wednesday, June 29, 2011

1 Malaysia pun komunis?

Dalam keghairahan mencegah dan mengekang demonstrasi Bersih kedua, kerajaan telah membangkitkan tentang ancaman komunisme, ekoran penangkapan sekumpulan aktivis Parti Sosialis Malaysia.

Tanpa membezakan sosialisme dengan komunisme, anasir komunisme yang pernah menjadi satu ancaman kepada negara satu masa dulu kembali dimunculkan.

Secara mudah, sosialisme lebih kepada satu bentuk fahaman berkaitan dengan pengurusan dan kawalan ekonomi oleh pemerintah, untuk memastikan kebajikan rakyat dipelihara.

Dalam banyak negara yang ditunjangi kapitalisme, unsur-unsur sosialisme wujud dengan kukuh untuk kepentingan rakyatnya seperti dilihat di negara-negara kebajikan di Eropah.

Sosialisme masih boleh berjalan di negara yang dikuasai kapitalisme. Sosialisme di negara-negara Eropah misalnya berperanan dalam memastikan hak pekerja mendapat pembelaan, dan rakyat mendapat khidmat perubatan murah atau percuma.

Sekiranya sosialisme dengan mudah dikaitkan dengan komunisme, unsur-unsur sosialisme yang dilaksanakan pemerintah juga boleh diletakkan sekali dalam satu kategori.

Kerajaan pimpinan Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak telah memperlihatkan unsur-unsur yang boleh dikait dengan sosialisme melalui kedai 1 Malaysia dan klinik 1 Malaysia yang dilancar lebih awal.

Dari segi kegunaannya, kedai dan klinik tersebut mempunyai tujuan membantu rakyat daripada kesan-kesan buruk kapitalisme, iaitu pasaran yang membenarkan harga barang keperluan dan perkhidmatan meningkat sehingga membebankan.

Apapun yang menjadi motifnya, dari segi amalan, bantuan untuk rakyat seperti itu amat rapat dengan sosialisme. Dalam hal ini, pemerintah tentu mahu membezakan sosialisme dengan komunisme.

Peranan utama negara dalam penubuhan kedai dan klinik 1 Malaysia ini juga menyamai amalan negara-negara yang melaksanakan amalan-amalan sosialisme dalam ekonomi.

Politik sosialis dan komunis memang mempunyai persamaan, tetapi kedua-duanya bukan tidak mempunyai sebarang perbezaan sehingga boleh dengan mudah disamakan dan dikait dengan ancaman terhadap negara satu masa dulu.

Tuesday, June 28, 2011

Umno bimbang kurang dapat sokongan selebriti?


Walaupun kurang dibincangkan secara mendalam, selebriti merupakan golongan yang mahu dilibatkan dan dilihat sebagai penyokong oleh pemain-pemain politik.

Dalam permainan simbol yang penting dalam dunia politik, populariti mendapat penilaian sangat penting, dan ini menjadikan tokoh-tokoh dalam dunia budaya popular dan lapangan seni lain penting kepada pemain politik.

Seperti juga endorsement produk melalui iklan, sokongan yang ditunjukkan oleh selebriti atau seniman terhadap kumpulan politik tertentu juga memberi kesan sama.

Budaya popular ialah ruang paling mudah untuk menyampaikan sebarang mesej yang mudah dan ringkas, berbanding ucapan politikus, ceramah agamawan dan pelbagai cara lain.

Budaya popular lebih mudah didekati tanpa sebarang rasa negatif oleh pelbagai golongan, disebabkan sebahagian besarnya merit popularitinya. Selebriti pula memiliki lebih kuasa memujuk berbanding ramai ahli politik.

Selebriti, penggiat budaya popular dan seniman hanya perlu meminjamkan populariti kepada parti-parti politik untuk meraih sokongan, ada kalanya tanpa perlu sebarang penjelasan berhubung dasar-dasar parti terbabit.

Dalam dunia politik tanah air, interaksi politik dengan budaya popular menjadi semakin hangat sejak kebelakangan ini, dan menjadi satu isu yang ditangani dengan serius oleh parti-parti politik.

Pada awal kemunculan Mawi, PKR dan kemudian PAS segera mendekatkan diri dengan anak muda itu, dan mendapat respons segera Umno yang kemudian bergegas menariknya melalui beberapa program. Sebelum itu, penyanyi terkenal Siti Nurhaliza cuba dilibatkan dalam Puteri Umno.

Terbaru, penyertaan Bob Lokman bersama PAS mencetuskan reaksi kurang senang pihak dalam parti pemerintah.

Suasana yang semakin demokratik kini membolehkan penggiat seni budaya menunjukkan sokongan terbuka kepada mana-mana parti politik tanpa takut kepada sekatan seperti satu masa dahulu, walaupun tidak dinafikan masih wujud cabaran ini.

Malah, dalam aliran seni tertentu, seperti sesetengah muzik yang bukan arus perdana, ciri anti-establishment menjadi ciri penting, walaupun tidak semestinya bermakna sokongan untuk parti-parti pembangkang.

Pada masa sama, sokongan yang ditunjukkan Sasterawan Negara A Samad Said kepada pembangkang sejak beberapa tahun lalu juga memberi tamparan kepada Umno.

Sebelum ini, Sasterawan Negara Shahnon Ahmad mengejutkan dunia seni dan politik tanah air dengan kemunculan novel satira politik Shit.

Tentangan oleh sasterawan, yang melibatkan bukan sahaja hal politik tetapi juga isu bahasa Melayu mendatangkan isu yang sukar dijawab oleh Umno.

Monday, June 27, 2011

Wardina tambah senarai selebriti sokong Pakatan Rakyat

Wardina Safiyyah Fadhullah Wilmot, pengacara terkenal di TV3 menambahkan lagi senarai selebriti yang menyertai atau menunjukkan sokongan terbuka kepada parti-parti Pakatan Rakyat.

Selepas Bob Lokman, Wardina yang mula popular selepas kemunculan dalam rancangan sitkom Spanar Jaya akan menjadi satu lagi wajah popular yang bakal memeriahkan dunia politik Malaysia.

Parti-parti pembangkang dan Barisan Nasional kini dilihat berlumba-lumba untuk menarik selebriti menyertai parti mereka secara terbuka untuk membina imej popular dan menarik pengundi.

Beberapa tahun lalu, peserta rancangan realiti, Mawi menjadi rebutan Umno dan PAS untuk ditonjolkan sebagai penyokong parti terbabit.

Perkembangan melibatkan Wardina ini bukan sesuatu yang mengejutkan kerana beliau sedia diketahui mempunyai pandangan-pandangan politik yang jelas dan mempunyai hubungan rapat dengan individu-individu dari PKR.

Wardina telah disebut-sebut bakal menyertai parti pembangkang secara terbuka bersama beberapa orang lagi selebriti, termasuk bekas peserta program realiti.

Wardina telah menunjukkan kecenderungan politiknya melalui mesej-mesej di Facebook dan Twitter sekurang-kurangnya sejak beberapa bulan lalu, walaupun mengacarai sebuah rancangan popular di stesen televisyen paling pro-Umno, TV3.

Beberapa bulan lalu, ekoran satu balasan mesej Twitter kepada Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, beliau dispekulasi akan bertanding di kerusi Lembah Pantai menentang menteri wanita itu.

Wardina baru-baru ini muncul dalam program kerajaan negeri Selangor, yang dikaitkan sesetengah pihak sebagai program mempromosi perhimpunan Bersih kedua 9 Julai nanti.

Beberapa blog pro-Umno telah mula menerbitkan tulisan-tulisan berbentuk serangan peribadi terhadap beliau melibatkan gaya hidupnya sebelum bertudung dan pada masa sama menggesa Media Prima mengambil tindakan terhadap pengacara itu.

Bob turut menerima nasib yang sama apabila beberapa kenyataannya dilihat sebagai penghinaan kepada dunia hiburan tempatan dan dikecam di ruangan seni akhbar tempatan, terutama halaman hiburan Mingguan Malaysia.

Sesetengah blog pro-Umno ketika Bob baru menyertai PAS secara terbuka cuba membalas dengan memperbesarkan laporan pelakon dan pengacara AC Mizal bersama Umno. AC walau bagaimanapun berdepan imej agak negatif berhubung beberapa isu termasuk perniagaannya.

Perkembangan ini bakal menyumbang imej lebih positif kepada pembangkang ekoran populariti selebriti terbabit yang rata-rata dilihat mempunyai imej yang baik.

Bersih uji imej Najib dan sokongan untuk pembangkang


Perhimpunan besar-besaran Bersih pertama pada 2007 telah menjejaskan dengan teruk imej kerajaan Barisan Nasional pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Liputan media dalam dan luar negara yang meluas telah meletakkan kerajaan pada masa itu dalam keadaan defensif, terutama dengan munculnya rakaman-rakaman tindakan keras pihak berkuasa terhadap peserta demonstrasi.

Media antarabangsa dari Australia ke Amerika Syarikat membuat liputan yang memalukan kepada kerajaan Abdullah.

Pada masa yang sama, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilihat sebagai pemimpin gerakan itu menyaksikan peningkatan imej ekoran kejayaan himpunan besar-besaran itu.

Kali ini, Datuk Sri Mohd Najib Abdul Razak sekali lagi berdepan ujian imej yang besar, pada masa sama isu seperti kapal selam Perancis dan hal berkaitan turut mendapat liputan media antarabangsa.

Di dalam dan luar negara, Najib kini berdepan ujian terhadap imejnya, yang sentiasa berdepan tekanan sejak mula menjawat jawatan perdana menteri.

Najib sejak awal telah memperlihatkan respons berbentuk konfrontasi terhadap Bersih 2.0, dibantu oleh media seperti Utusan Malaysia, TV3 dan kumpulan seperti Perkasa.

Lebih 1,000 laporan polis juga sudah dibuat oleh pelbagai pihak yang menentang perhimpunan itu.

Terbaharu, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein mengatakan ada kemungkinan ISA akan digunakan.

Tangkapan-tangkapan yang dibuat sejak beberapa hari lalu telah menunjukkan kesediaan pemerintah mengambil langkah yang boleh menggugat populariti.

Walau bagaimanapun, penggunaan ISA bakal memburukkan lagi imej Najib, termasuk mencetuskan pertikaian besar dalam kalangan parti komponen BN yang ada antaranya akan menentang langkah itu.

Tekanan pemerintah dan penyokongnya terhadap Bersih 2.0 boleh menakutkan mereka yang berpotensi menyertai perhimpunan itu, dan mencegah ramai daripada menyertainya.

Kaitan penganjur perhimpunan kali ini yang dikaitkan dengan kes murtad dan cabaran terhadap kedudukan istimewa agama Islam berpotensi menjejaskan sokongan untuk Bersih 2.0, walaupun hanya pada tahap yang minima.

Sekiranya pentadbiran Najib mengambil langkah pencegahan untuk menggagalkan perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai, imejnya bakal tercalar kerana menghalang perhimpunan sebagai satu cara rakyat dalam negara demokratik menuntut hak.

Pada masa sama, populariti pembangkang juga berdepan ujian, yang bakal diukur melalui jumlah yang hadir sekiranya perhimpunan 9 Julai nanti terlaksana.

Kumpulan propemerintah diketuai Pemuda Umno juga merancang untuk berhimpun pada tarikh itu nanti.

Populariti kedua-dua Najib dan Pakatan Rakyat akan berdepan ujian sebenar sekiranya perhimpunan pada 9 Julai nanti berjaya diadakan.

Sunday, June 26, 2011

Bersih ancam keselamatan alasan tangkap peserta

Tangkapan dan sekatan terhadap pemimpin politik dan individu dikaitkan dengan perhimpunan kedua Bersih telah dimulakan oleh pihak berkuasa dengan penahanan timbalan ketua pemuda PKR, Khairul Anuar Ahmad Zainuddin dan sekumpulan aktivis PSM.

Pakatan Rakyat dan aktivis Bersih melihat tangkapan itu memulakan tindakan pihak berkuasa terhadap perancang dan peserta gerakan itu.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini mengatakan demonstrasi bersar-besaran yang dirancang pada 9 Julai nanti merupakan satu ancaman kepada keselamatan negara.

Alasan itu dilihat cukup untuk dijadikan asas lagi tangkapan dibuat, sebagai langkah preemtif untuk menghalang perhimpunan diadakan.

Penyokong-penyokong Umno termasuk Perkasa telah menunjukkan amaran kepada orang ramai dan penganjur, mengaitkan perhimpunan itu dengan pelbagai kemungkinan buruk.

Walau bagaimanapun, pada masa sama, tidak ada lagi tangkapan dilakukan terhadap pemimpin-pemimpin pemerintah dan kumpulan-kumpulan penyokong seperti Perkasa.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar telah menolak gesaan menteri dalam negeri agar tidak mengadakan perhimpunan pada 9 Julai nanti, dan bertegas untuk mengadakan demonstrasi bersama Pemuda Umno.

Penyokong-penyokong pemerintah kini meningkatkan usaha menjejaskan Bersih supaya dilihat sebagai sebahagian rancangan yang tidak sehaluan dengan kepentingan orang Melayu.

Peribadi tokoh-tokoh terlibat dalam Bersih 2.0 turut dikaitkan untuk memainkan sentimen orang Melayu.

Mesej tersebut ditujukan kepada orang Melayu, yang menjadi sebahagian peserta demonstrasi sama pada penghujung 2007.

Kenyataan-kenyataan amaran dan tangkapan awal oleh polis juga dilihat ditujukan kepada orang ramai supaya sekurang-kurangnya berfikir dua kali sebelum hadir ke Kuala Lumpur untuk menyertai demonstrasi Bersih kedua nanti.

Pada masa ini, laporan polis menentang perhimpunan Bersih sudah mencapai 700 laporan, yang dibuat dipercayai oleh mereka yang dipengaruhi Umno dan penyokong parti pemerintah.

Pelbagai grafik anti-Bersih kini turut muncul di blog-blog pro-Umno, yang ada di antaranya menyertakan kalimah Allah dalam skrip Arab, dengan mendakwa rancangan demonstrasi itu nanti bertentangan dengan agama.

Thursday, June 23, 2011

Tapis internet untuk jaga moral atau rejim?

Ketika kemenangan besar Parti Keadilan dan Pembangunan, AKP, masih diraikan dan menjadi tumpuan media, kerajaan popular pimpinan Recep Tayyip Erdogan itu memulakan satu langkah penapisan internet, yang berpotensi menjejaskan imejnya di peringkat antarabangsa.

AKP kini memulakan langkah penapisan internet besar-besaran, melibatkan pendaftaran pengguna internet di negara itu untuk menguruskan penapisan, yang didakwa berasaskan alasan moral.

Hal ini semakin menjadi perhatian sehingga mendorong Presiden Abdullah Gul mengadakan satu pertemuan baru-baru ini dengan pengerusi ekskutif Google, Eric Schmidt yang menumpukan pada isu-isu antarabangsa melibatkan Google.

Penapisan internet menjadi isu sensitif dalam iklim dunia yang liberal dan menyaksikan soal-soal demokratik semakin menjadi topik utama.

Masa tindakan kerajaan AKP itu, yang dimulakan ketika dunia politik Asia Barat sedang menyaksikan kebangkitan rakyat, menimbulkan persoalan berhubung motif sebenar tindakan penapisan itu.

Sebelum ini, beberapa negara serantau termasuk Mesir melaksanakan sekatan internet ketika berlaku kebangkitan rakyat, untuk menyekat penyebaran maklumat yang negatif untuk rejim.

Walaupun alasannya moral, kuasa yang diperolehi boleh sahaja membenarkan sekatan terhadap penentangan kerajaan apabila sesuatu seperti kebangkitan disaksikan di rantau Arab berlaku di Turki.

Walau bagaimanapun, pendirian konservatif AKP dalam isu sosial boleh menjadi asas tindakan ini, yang disebut oleh Gul dan beberapa pemimpin lain sebagai usaha memelihara keluarga dan moral masyarakat.

Tindakan ini memperlihatkan realiti had kebebasan yang menjadi pegangan banyak pihak, walaupun melibatkan kerajaan yang dinilai ramai sebagai liberal dan demokratik.

Hal ini menimbulkan persoalan keperluan penapisan yang melibatkan moral, yang boleh mendapat sokongan ramai, terutama dalam masyarakat konservatif.

Di Malaysia, soal penapisan internet juga menjadi soal sensitif yang menuntut pengimbangan antara soal moral masyarakat dan sekatan maklumat oleh rejim pemerintah.

Laman lucah dan bahan-bahan yang negatif mempunyai sebab yang kuat untuk disekat, kerana pelbagai kepentingan melibatkan masyarakat.

Walau bagaimanapun, isu ini masih dinilai kontroversi yang menghalang kebebasan oleh sesetengah pihak dengan mengatasnamakan kebebasan.

Soal penting di sini ialah ciri yang ditentukan untuk mengawal akses internet yang dikait dengan moral itu, satu ciri yang mempunyai sifat yang jelas berbanding isu politik yang terbuka untuk ditafsir oleh pihak yang berkuasa.

Wednesday, June 22, 2011

Respons tulisan Abu Imad: Negara berkebajikan ialah pelaksanaan politik Islam

Oleh ZAKARIA ISMAIL

Ramai yang suka menjadi pemerhati yang tidak PAS dan tidak Umno, tidak Barisan Nasional dan tidak Pakatan Rakyat. Tengah-tengah kata mereka.

Kemudian mereka mengeluarkan pendapat yang pada anggapannya sangat bernas, PAS tak boleh begitu, Umno mesti begini, PR sepatutnya begini dan BN sepatutnya begitu.

Tetapi dalam kebanyakan keadaan, mereka sahaja yang selamat daripada kritikan. Menjayakan sesuatu agenda dan memperjuangkannya dalam wadah yang kita pilih seribu kali lebih sukar daripada mengkritik daripada jauh.

Tidak pernah mudah kepada PAS untuk memperjuangkan agenda perlaksanaan syariat Islam yang tulus, adil dan sesuai dilaksanakan pada setiap masa dan tempat dalam kerangka sebuah negara Islam yang dicita-citakan.

Ada orang yang menghentam dasarnya. Ada yang menyindir kedaifan cawangannya. Ada yang memperlekehkan segala cadangannya untuk kemajuan dan kesejahteraan negara.

Ada yang mencabar perdebatan falsafah dan hala tujunya seperti perbahasan akademik di pusat pengajian tinggi. Ada yang menyerangnya kerana segelintir tindak tanduk ahlinya. Bahkan ada yang mempertikaikan keislamannya.

Walaupun penulis artikel Abu Imad al-Mahshari menggambarkan beliau begitu telti, adil dan berhati-hati membuat ulasan, tetapi artikel beliau terlalu jelas dangkal dan cepat ingin sampai kepada kesimpulan.

Beliau hanya menggambarkan PAS parti yang berjuang semberono, syok berjuang tanpa tahu ke mana hala tuju yang dicita-citakan.

Contoh kedangkalan boleh dilihat daripada ulasan beliau tentang Islam Hadhari dan cadangan masyarakat Islam Hadhari. Walhal buku Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah membahaskan penyelewengan Islam Hadhari daripada aspek terma, perlaksanaan yang dimaksudkan daripada konsep, Islam Hadhari yang tidak mahu tunduk kepada nas syarak, Islam Hadhari yang mirip kepada Islam liberal dan merbahaya kepada akidah dan boleh menyebabkan kekeliruan di dalam masyarakat Muslim.

Contoh ingin cepat sampai kepada kesimpulan, negara kebajikan PAS dianggapnya sebagai plagiat daripada welfare state mengikut kaca mata Eropah. Walhal PAS berjuang untuk penubuhan negara Islam dan salah satu daripada ciri negara Islam ialah negara berkebajikan.

Untuk melaksanakan keseluruhan ciri negara Islam sekaligus, adalah amat sukar. Jadi satu ciri dipilih untuk diserlahkan untuk mendekatkan kefahaman dan penerimaan masyarakat terhadap konsep negara Islam secara praktikal.

PAS menimbulkan tema negara berkebajikan kerana mengambil kira tindakan kerajaan Malaysia yang membelakangkan kebajikan rakyat dengan menaikkan cukai, menghapuskan subsidi, mendahulukan kebajikan kroni, menaikkan tarif keperluan asas rakyat pada tahap yang amat membebankan rakyat.

Kerajaan BN secara semberono telah membebankan rakyat untuk menanggung pelbagai perbelanjaan kerajaan an dengan meningkatkan beban cukai dan tarif dalam perbelanjaan isi rumah.

Khazanah kekayaan negara melalui hasil minyak, cukai, keuntungan GLC dan lain-lain yang tidak diurus dengan baik menjadikan Malaysia tidak berupaya meningkatan keupayaan ekonominya, walaupun kerajaan BN mendakwa mereka begitu arif dan pakar dalam pengurusan ekonomi.

Dakwaan mereka hanya dibuktikan dengan inflasi sebenar yang semakin perit dirasai oleh setiap peringkat rakyat jelata.

Negara berkebajikan yang diketengahkan oleh PAS ialah kerajaan yang bebas rasuah, kreatif menjana ekonomi, mengagihkan harta negara secara adil dan memberikan keutamaan kepada faedah yang akan diperolehi oleh rakyat menurut neraca Islam.

Bermakna perlaksanaan dasar-dasar kerajaan sedia ada yang membebankan rakyat akan dikaji semula dan digantikan dengan dasar yang lebih baik dan bermanfaat.

Langkah-langkah ke arah memberikan kesejahteraan dunia dan akhirat kepada rakyat akan diberikan keutamaan walaupun langkah tersebut tidak menghasilkan keuntungan secara langsung kepada kerajaan.

Bukan senang untuk menjana sokongan rakyat pelbagai lapisan peringkat, walaupun kerajaan BN jelas gagal dalam menangani isu rasuah, penyalahgunaan kuasa dan kenaikan harga barang.

Akan sentiasa ada golongan penentang, golongan yang dahagakan penjelasan, golongan yang inginkan perhatian dan golongan skeptikal sentiasa cuba melemahkan semangat.

Tetapi Allah tetap menyempurnakan cahayaNya. Semoga istiqamah atas perjuangan.

Penulis ialah setiausaha Pemuda PAS Marang.

PAS, politik Islam dan demokrasi: Wacana pasca-Muktamar ke-57

Oleh ABU IMAD AL-MAHSHARI

“Kita tidak mengira sama ada Parlimen ini adalah milik kita atau kita menang pada mana-mana pilihan raya kecil atau pilihan raya umum sekalipun. Biar kita kalah, yang pentingnya Islam menang – lebih baik lagi bila kita menang dan Islam menang.”

Itu kata-kata seorang lagenda politik Islam; arwah Ustaz Datuk Fadzil Mohd Noor. Tidak berguna berkalau-kalau pada satu lagenda yang telah berlalu. Beliau telah melalui zamannya dan meninggalkan pewarisan yang sedemikian rupa.

Belum sampai setahun lalu, masih terngiang-ngiang di kepala saya jawapan balas seorang pimpinan besar PAS ketika mencabar definisi makna laungan perdana menteri yang mempropagandakan Plan Transformasi Ekonomi Negara (ETP) sebagai satu wahana “liberalisasi ekonomi.”

Tanpa segan silu, pimpinan besar PAS ini menyerang balas mencadangkan bahawa Malaysia memerlukan “liberalisasi politik” sebelum mengadakan “liberalisasi ekonomi.”

Saya terkulat kulit, mahu memahami apa saja yang dipergaduhkan itu. Saya merasakan ada orang tertinggal keretapi. Harapnya orangnya sahaja yang tertinggal, bukan organisasi.

Persoalan utamanya; bukankah sepatutnya yang dibahaskan itu adalah acuan dan isi liberalisasi ekonomi tersebut. Bagaimana jalan-jalannya, apa kenderaannya, siapa pemandunya dan ke arah mana ia mahu membawa kita?

Adakah transformasi ekonomi ini benar-benar untuk rakyat? Adakah caranya menguntungkan semua rakyat? Adakah pengagihan kekayaan mampu dirasai melalui ETP ini?

Mengapa mengelak membahaskan persoalan yang sama dan mencari jalan bacul dan menukar siaran? Yang dibahaskan adalah daging steak bakar bukan laksa? Adakah PAS tidak mempunyai cukup keupayaan membahaskan isu-isu ekonomi dan hanya akan membiarkan hal ini dibahaskan oleh DAP dan PKR?

Mungkin telah berlaku pengagihan tugas yang mana menteri kewangan, perancangan bandar, pertahanan, perdagangan, hal ehwal antarabangsa, pendidikan adalah milik DAP dan PKR, manakala menteri puasa, haji, masjid, tilawah al-Quran adalah milik PAS.

Persoalan Kedua; tidakkah ulama lama dan mujtahid gerakan telah membahas sekian lama tentang betapa kapitalisme bertentangan dengan acuan Islam? Bukankah liberalisme atau neo-liberalisme ekonomi ini adalah lanjutan kepada acuan kapitalisme dan sekaligus berbeza pada prinsip dengan Islam?

Apakah pendirian Islam dan PAS terhadap dimensi-dimensi baharu kepada produk neo-liberalisme ekonomi seperti pasaran bebas, perjanjian perdagangan bebas, venture capital, ekonomi buih, pasaran spekulatif dan sebagainya? Agaknya Allah akan memberi wahyu kepada kita bagi menguruskan semua ini setelah kita berjaya menakluki Putrajaya?

Masih terngiang-ngiang di kepala saya yang membuat saya tidak mampu menghentikan ketawa saya apabila seorang kepimpinan besar parti ketika cuba membawa usul tergempar berkenaan isu ekonomi, tertukar untuk menyebut free trade agreement (FTA) dengan FDA (Food and Drug Administration di Amerika Syarikat).

Malangnya perkataan itu terus terakam dalam sejarah dalam hansard Parlimen sebagai bukti tahap intelektual kepimpinan politik kita. Proses demokrasi parti juga telah memuktamadkan untuk memilihnya terus kekal sebagai antara pemimpin utama parti.

Persoalan ketiga; sudahlah daya minda kita gagal untuk membahaskan persoalan liberalisasi ekonomi apatah lagi mengetengahkan satu alternatif kepada liberalisasi ekonomi ini, biarpun bukan pun dalam bentuk praktis namun cukup sekadar teori atau retorika.

Hebatnya kita tiba-tiba mengetengahkan konsep “liberalisasi politik” yang entah atau tidak kita sendiri faham atau tidak maknanya.

Liberalisasi bermaksud “pembebasan” dan popular sebagai ideologi politik ketika proses Eropah dan Barat keluar dari Zaman Kegelapan menuju zaman Renaissance dan Pencerahan.

“Liberalisasi” dalam faham asasinya bermaksud “bebas dari cengkaman agama dan politik gereja kepada faham falsafah hidup (temasuk agama), kehidupan dan negara yang dipandu oleh masyarakat majoriti.”

Maka; produk kepada proses “liberalisasi” Barat ini adalah “sekularisasi” yang menjadi akar tunjang politik dan agama dunia masa ini. “Liberalisasi” melalui faham sekular ini telah menghasilkan beberapa produk sebagai contoh dalam ideologi ekonomi iaitu kapitalisme, liberalisme dan neo-liberalisme ekonomi, dalam ideologi kewanitaan ia menghasilkan “feminisme” dan dalam ideologi politik ia menghasilkan “demokrasi,” “sosialisme” dan sebagainya.

Liberalisme mahupun globalisasi atau perkataan-perkataan besar dalam kamus dunia bukanlah istilah-istilah “bebas nilai” namun mempunyai gugusan ideologi di belakangnya. Sementelah untuk memahami perkataan liberalisasi adalah sesuatu yang mencabar apatah pula maknanya untuk memahami makna “liberalisasi politik.”

Secara mudahnya intepretasi saya dalam memahami politik bahasa makna; “liberalisasi politik” membawa makna “kebebasan untuk mana-mana parti politik, ideologi dan agama/faham terlibat dengan politik negara tanpa apa-apa sekatan, tanpa halangan dari segi ide yang disampaikan atau halangan dalam kaedah menyampaikan.”

Ia bermakna tidak salah untuk kumpulan Kristian membicarakan Malaysia sebagai negara Jesus mahupun kumpulan Ayah Pin menubuhkan parti sendiri ataupun kebenaran untuk kelompok Syiah atau komunis untuk menubuhkan parti di Malaysia.

Liberalisasi politik juga mungkin bermakna kaedah propagasi politik adalah sebebas-bebasnya jadi penggunaan politik wang, manipulasi media, campurtangan asing mahupun penggunaan media hiburan hatta eksploitasi wanita adalah hanya sebagai satu kaedah yang tidak boleh dihalang. Keadilan dan kebenaran adalah dalam keutamaan-keutamaan terbawah.

Ini sebenarnya adalah sejajar dengan makna “politik demokrasi” yang sebenarnya membawa maksud kaedah politik yang menguruskan “persepsi” masyarakat yang diajak menyokong sesuatu kumpulan politik tertentu.

Jadi tidak penting kebenarannya sama ada kamu membantu atau memberi manfaat kepada masyarakat dan bagaimana keadilan dan kesaksamaan benar-benar berlaku; yang pentingnya hanyalah ia harus dilihat sebegitu – perceived as the truth by the people.

Jadi persoalan yang saya garapkan ini hanyalah sebagai mukadimah untuk kita bertanya adakah PAS sebenar-benarnya faham tentang takrifan mereka tentang politik Islam – persoalan yang saya kira cukup untuk memanaskan punggung “die hard supporter” parti.

Apakah sama maksud politik Islam dan politik demokrasi ? Jika sama, yang pastinya, saya meyakini Syeikh Yusuf al-Qaradawi sekalipun tidak pernah menyatakan sedemikian; apakah politik demokrasi sebegitu benar hingga menghasilkan kepimpinan, akhlak masyarakat dan kerangka atau negeri PAS yang selandasan dengan Islam.

Jika tidak sama, bagaimanakah perbahasan dalaman PAS tentang politik demokrasi dan bagaimanakah penyesuaian yang PAS telah lakukan dalam menjadikannya sebagai politik demokrasi Islam.

Ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi melaungkan konsep "Islam Hadhari," intelektual Muslim mempunyai dua pandangan asasi; pertamanya hal ini adalah berbahaya kerana kesalahan terma dan istilah yang sebenarnya memberi konotasi bahawa Islam itu tidak lengkap dan memerlukan perkataan hadhari untuk memperlengkapkannya.

Sebab itu, beberapa sarjana mencadangkan perubahan kepada istilah "Muslim Hadhari" atau "masyarakat Islam Hadhari" supaya maknanya lebih benar. Sebahagian lagi dari kumpulan sarjana ini pula hanya mengetepikan ide Islam hadhari ini dan mengatakan “biarkan ia, hayatnya tak lama.”

Bukan yang dimaksudkan itu berkenaan hayat Pak Lah yang tidak lama, tetapi hayat Islam Hadhari yang tidak lama kerana ia ketiadaan isi, ibarat jiwa tanpa roh, seorang zombie tanpa tujuan.

Betapa tepat kenyataan tersebut apabila hayat Islam Hadhari tidak lama dan tidak ada hasilan untuk diretorikkan, mahupun literaturisasi atau model hidup yang dapat digambarkan sebagai produk kejayaan Islam Hadhari yang terhasil seperti yang benar disangka-sangkakan.

Kemudiannya kita berubah kepada persoalan negara kebajikan PAS. Mungkinkah ini adalah satu produk modifikasi PAS dalam merubah makna politik demokrasi kepada politik Islam? Atau ia satu lagi sloganan kosong yang tidak punya apa-apa makna. Malahan ada yang mengatakan ia adalah plagiat PAS ke atas konsep “welfare state”dari negara faham sosialis di Eropah.

Wacana ini tidak bertujuan untuk memperbodohkan PAS dalam displin yang seharusnya paling ia kuasai iaitu persoalan siyasah. Walau bagaimanapun wacana ini merasakan selain dari wacana “tahaluf siyasi” untuk mengharuskan kesepakatan PAS dalam Pakatan Rakyat namun apa yang kelihatannya wacana berkaitan politik Islam dalam demokrasi Malaysia masih jauh ketandusan dan ia juga gagal menunjukkan acuan PAS dalam menentukan halatuju PAS untuk negara ini.

Nasihat mudah dari Institut Abu Dzar; wacana politik Islam, politik demokrasi Islam dan negara kebajikan harus diperdebatkan dengan lebih mendalam dan meluas supaya ketika mana Putrajaya sudah dalam genggaman ia tidak menjadi fitnah kepada kita umat Muslim yang tidak menunaikan amanahnya.

Abu Imad al-Mahshari adalah seorang aktivis pembangunan dan masyarakat dari utara Semenanjung di Institut Abu Dzar.

Tuesday, June 21, 2011

Khairy bersama Pakatan Rakyat PRU 13?

Ketua Pemuda Umno yang kontroversi, Khairy Jamaludin Abu Bakar menjadi perhatian kebelakangan ini ekoran tindakan-tindakan yang dilihat sengaja dilakukan untuk tujuan tertentu.

Dalam debat panas berhubung Bersih 2.0 yang dijadual mengadakan perhimpunan pada 9 Julai nanti, Khairy menentang amaran Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein yang juga seorang naib presiden Umno.

Dalam isu perhimpunan Bersih juga, Khairy bertembung dengan Perkasa, pertubuhan Melayu condong kepada Umno di bawah pimpinan Datuk Ibrahim Ali.

Menentu bekas perdana menteri itu kemudian mengkritik program Dialog Antarabangsa Langkawi yang sedang dihoskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak, menyinggung kedua-dua Najib dan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu kenyataan.

Terbaharu, Khairy dalam satu majlis mempertahankan tindakan Uda Holdings yang dikecam hebat oleh beberapa pihak dalam Umno dan oleh Perkasa, berhubung penglibatan syarikat Melayu dalam satu projek pembangunan di Bukit Bintang.

Khairy pada masa yang sama juga dilaporkan mengkritik dasar afirmatif membantu orang Melayu dan menggesa orang Melayu "berdepan dengan realiti dan tidak bergantung pada kerajaan semata-mata."

Tindakan-tindakan kontroversi Khairy ini tercetus dan berterusan sejak kebelakangan ini, dilihat sebagai sengaja untuk agenda tertentu.

Antara sebab yang mungkin ialah Khairy menuntut sesuatu daripada Najib dan hanya akan berhenti apabila tuntutan itu dipenuhi, yang mungkin berkaitan dengan kedudukannya dalam pentadbiran Najib dalam pilihan raya nanti.

Kritikan berterusan Khairy berpotensi untuk memberi kesan kepada Najib dan parti dalam pilihan raya umum nanti, terutama dalam membina persepsi negatif terhadap pemerintah.

Umno akan dilihat sebagai tidak bersatu, atau tidak mampu bertindak terhadap seorang pemimpin Pemuda Umno. Ini akan memperlihatkan Umno lemah dan mudah dieksploit oleh pembangkang.

Janji beliau untuk hadir dalam perhimpunan pada 9 Julai nanti juga bakal dituntut untuk dipenuhi oleh pembangkang, untuk menjejaskan kesatuan pemerintah dan mengeksploit sebarang tindakan atau ketiadaan tindakan terhadap pihak pemerintah yang terlibat dalam demonstrasi.

Khairy juga mungkin sengaja mencetuskan keadaan kucar-kacir dalam Umno untuk mengundang tindakan keras daripada parti, yang kemudian boleh dimanfaatkan untuk popularitinya.

Hal itu akan mencetuskan perpecahan dalam parti, sekiranya beliau mempunyai pengikut yang cukup untuk memberi impak.

Khairy mungkin melihat jalan mati di hadapan dalam partinya menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, dan melakukan tindakannya kini untuk menyediakan asas bergiat sebagai penentang kerajaan.

Khairy yang berfahaman liberal mudah untuk terlibat dalam politik pembangkang, yang kini didominasi aliran ideologi liberal. Kenyataan-kenyataan beliau konsisten dalam memperjuangkan isu liberal seperti kesamarataan, termasuk melibatkan hak Melayu.

Beliau yang dilihat sebagai salah satu penyebab kekalahan teruk Umno dalam pilihan raya umum lalu lebih mudah diterima pembangkang dan kumpulan-kumpulan aktivis bukan Melayu yang bersetuju dengan ide politik dan sosial ketua Pemuda Umno ini.

Kontroversi terbaharu melibatkan Khairy ini mula menjadi isu penting dalam blog-blog Umno, yang sebelum ini menjalankan kempen menentang kemasukan ketua Pemuda Umno itu ke dalam kabinet Najib.

Monday, June 20, 2011

Siapa punya kuasa batal demo Bersih?

Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim membuat kenyataan mengejutkan baru-baru ini, mengatakan perhimpunan besar-besaran Bersih kedua boleh dibatalkan atas permintaan beliau sekiranya perdana menteri menjamin pilihan raya bersih.

Dua isu dalam kenyataan Anwar menimbulkan persoalan besar; iaitu kedudukannya sehingga boleh meminta Bersih 2.0 membatalkan perhimpunan dan janji daripada Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak.

Isu pertama memberi maksud beliau berkuasa penuh ke atas Bersih sehingga boleh mengarahkan perhimpunan dibatalkan, sedangkan badan itu diketuai oleh Datuk Ambiga Sreenevasan.

Ini juga menimbulkan persoalan sama ada Ambiga hanya boneka yang menerima arahan daripada orang berkuasa di belakang tabir, yang kelihatan pada masa ini seperti Anwar.

Anwar dalam Bersih 2007 muncul pada saat akhir, menyerahkan memorandum kepada Istana dan diwawancara media berita luar negara, sehingga didakwa sesetengah pihak sebagai merampas perhimpuan rakyat itu untuk membina imejnya sendiri.

Soalan lain yang timbul ialah apa jaminan yang boleh diberikan oleh Najib, dan kepada siapa? Apakah sandaran jaminan itu, dan bagaimanakah Najib diharapkan untuk menunaikan janji pilihan raya Bersih? Adakah dengan memberi arahan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya?

Tuntutan-tuntutan Bersih sejak 2007 bukan ditujukan kepada perdana menteri tetapi kepada seluruh sistem yang juga melibatkan Parlimen. Ini menjadikan tuntutan janji pilihan raya bersih hanya daripada Najib sesuatu yang pelik dan tidak berdasarkan asas yang betul.

Kenyataan Anwar itu juga memberi gambaran peranan parti-parti politik dalam Bersih, walaupun selama ini cuba digambarkan sebagai badan bukan kerajaan dan disokong oleh parti-parti politik.

Parti-parti politik merupakan pihak yang paling mendapat manfaat daripada perhimpunan bersar-besaran Bersih yang lalu, pada 2007.

Bersih kali ini walau bagaimanapun meletakkan Mohamad Sabu dari PAS sebagai wajah utamanya untuk mengumpul massa.

PAS walau bagaimanapun mempunyai kerusi paling sedikit di Parlimen dalam kalangan parti-parti Pakatan Rakyat.

Ambiga juga telah membuat kenyataan bahawa Anwar tidak berkuasa ke atas Bersih 2.0, dan perhimpunan yang dijadual pada 9 Julai nanti akan diteruskan, walaupun pemerintah memberi jaminan pilihan raya bersih.

Terbaharu, SPR juga mengajak Bersih 2.0 bertemu dan menggesa pertubuhan itu membatalkan perhimpunan yang dirancang.

Sunday, June 19, 2011

PRU 13, Khairy sabotaj Najib?

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar dipersalahkan ramai pihak dalam parti pemerintah itu akibat kekalahan teruk Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Umum ke-12 pada Mac, 2008.

Khairy dipersalahkan kerana didakwa mempengaruhi Tun Abdullah Ahmad Badawi yang ketika itu menjadi perdana menteri membuat keputusan-keputusan yang menyumbang kepada kekalahan.

Kemunculan pemuda yang juga menantu Abdullah itu dilihat dengan kurang senang oleh banyak pihak dalam Umno, dikaitkan dengan pelbagai tanggapan termasuk mempunyai hubungan sangat baik dengan pihak negara asing.

Kini, menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 yang kritikal untuk kelangsungan pemerintahan Umno dan BN, Khairy sekali lagi dilihat melakukan tindakan-tindakan yang boleh menjejaskan pemerintah.

Terbaharu, Khairy menerusi Twitter mengkritik Dialog Antarabangsa Langkawi yang muncul hasil inisiatif Tun Dr Mahathir Mohamad, yang disifatkannya sebagai program yang tidak perlu dilaksanakan lagi.

Khairy mengkritik keras kehadiran Presiden Zimbabwe Robert Mugabe, salah seorang diktator yang mahu dipinggirkan oleh masyarakat antarabangsa ekoran tindakannya terhadap warga berketurunan Eropah di negaranya.

Mahathir sebelum ini pernah dikritik kerana apa yang dilihat sebagai hubungan baiknya dengan Mugabe, yang berdasarkan persepakatan dalam beberapa isu dunia ketiga. Kedua-dua pemimpin disamakan sesetengah pihak ekoran sikap keras mereka, termasuk terhadap dominasi Barat.

Dialog Antarabangsa Langkawi ialah satu program penting Mahathir untuk membina dan mengekalkan imej positifnya dalam dunia ketiga, dan pemberhentian program itu akan menghapuskan satu legasi bekas perdana menteri itu.

Tindakan Khairy meningkatkan lagi tekanan terhadap pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak, yang berdepan pelbagai serangan daripada pembangkang Pakatan Rakyat.

Kritikan keras Khairy itu juga akan meneruskan malah meningkatkan perpecahan dalam Pemuda Umno, keseluruhan parti dan komponen BN.

Pandangan Khairy tentang diktator terbabit - yang dipersetujui masyarakat antarabangsa terutama Barat - mungkin boleh diterima beberapa pihak dalam komponen pemerintah.


Isu subsidi bahan bakar petrol dan diesel, kenaikan tarif bekalan elektrik dan kenaikan harga barang keperluan lain terus menjadi isu yang menghambat pentadbiran Najib.

Friday, June 17, 2011

Demo Bersih, Hishamuddin beri amaran kepada Khairy

Tindakan ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar mahu menyertai demonstrasi Bersih pada 9 Julai nanti disekat oleh partinya sendiri apabila Hishamuddin Hussein memberi amaran perhimpunan oleh Pemuda Umno juga bakal berdepan tindakan polis.

Menurut Hishamuddin, sebarang perhimpunan yang tidak mempunyai permit dianggap haram termasuk anjuran Pemuda Umno.

Pihak polis menyatakan tidak akan mengeluarkan sebarang permit untuk perhimpunan pada 9 Julai.

Khairy sebelum ini mengumumkan mahu menggerakkan perhimpunan anti-Bersih kedua dengan tujuan yang dilihat menyokong pendirian gerakan menuntut perubahan dalam sistem pilihan raya itu.

Umno dan kumpulan propemerintah berpendapat perhimpunan besar-besaran pada 9 Julai nanti akan mencetuskan masalah sosio-ekonomi dan mampu menjejaskan keselamatan negara.

Ratusan laporan polis juga telah dibuat menentang perhimpunan besar-besaran anjuran Bersih. Rancangan perhimpunan Pemuda Umno akan menambahkan lagi bilangan peserta perhimpunan pada 9 Julai nanti.

Tindakan Khairy itu merupakan yang terbaharu menyamai pendirian pembangkang selepas kritikannya terhadap apa yang disifatkan pembaziran oleh kerajaan tidak lama dulu.

Ketua Pemuda Umno itu terus menjadi tokoh tidak popular dalam parti disebabkan hubungannya dengan perdana menteri sebelum ini dan peranannya yang didakwa menyumbang kepada kekalahan besar Barisan Nasional dalam pilihan raya umum lalu.

Tindakan mahu menyertai protes diketuai PAS itu mencetuskan perbezaan pandangan yang hebat dalam partinya, kerana boleh dilihat mewajarkan protes yang ditentang hebat Umno dan Perkasa yang juga mewakili pandangan Umno.

Thursday, June 16, 2011

Kontroversi kartun hangatkan lagi pertembungan PAS dengan Perkasa, Utusan

Ketika demonstrasi Bersih pada 7 Julai memanaskan suhu politik negara ekoran amaran-amaran kepada penganjur, kes kartun diterbitkan Utusan Malaysia meningkatkan lagi pertembungan yang telah sedia hangat.

Esok Pemuda PAS dijadual menyerahkan memorandum kepada Utusan di pejabatnya di Kuala Lumpur menuntut akhbar itu memohon maaf kepada umat Muslim.

PAS menganggap kartun disiarkan akhbar itu semalam sebagai menghina Islam, pandangan yang turut disuarakan Persatuan Ulama Malaysia dalam satu kenyataan semalam.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam satu kenyataan dilapor media menyamakan tindakan Utusan Malaysia menyiarkan kartun itu dengan sebuah akhbar Denmark yang mencetuskan kontroversi global ekoran penyiaran karikatur Nabi Muhammad S.A.W. dan kartun lain berkaitan Islam.

Akhbar tersebut, Jyllands-Posten pada 2005 menerbitkan beberapa karikatur dan kartun memaparkan Nabi Muhammad S.A.W. dan gambaran lain yang dikaitkan dengan Islam, termasuk terorisme dan layanan terhadap wanita.

Pertembungan PAS dengan kumpulan Melayu berhaluan kanan Perkasa dan akhbar dikuasai Umno itu meningkat lagi dengan tercetusnya kontroversi kartun itu.

PAS dan parti-parti pembangkang berperang mulut dengan pemerintah dan kumpulan-kumpulan pro-Umno menjelang perhimpunan Bersih kedua yang dijadual 9 Julai nanti.

Utusan Malaysia menjadi akhbar utama melaporkan berita dan menerbitkan komentar menentang perhimpunan itu.

Perkasa dilapor berpendapat kartun itu tidak menghina Islam tetapi sekadar menyindir pihak yang mendakwa rakaman video tidak boleh dijadikan bukti dalam kes melibatkan zina dan rogol.

Isu pembuktian itu tercetus ekoran penyebaran rakaman video yang dikatakan memaparkan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadakan hubungan seks dengan seorang wanita.

Isu berhubung ketulenan dan kebolehgunaan rakaman itu sebagai bukti dalam kes zina menjadi pertikaian hebat melibatkan pelbagai kumpulan, paling utama parti-parti pembangkang dengan kumpulan-kumpulan propemerintah.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dilapor sebagai berkata rakaman video itu sebagai "besi" yang tidak mempunyai pancaindera dan oleh itu tidak boleh menjadi saksi.

Mengulas isu sama, Zulkifli Noordin dalam satu tulisan panjang di blognya meningkatkan lagi kritikan terhadap PAS yang didakwa semakin berkompromi dengan perjuangan Islam.

Wednesday, June 15, 2011

Ratusan laporan polis, Bersih kedua berdepan cabaran getir

Parti pemerintah dan kumpulan-kumpulan bukan kerajaan yang propemerintah semakin meningkatkan tekanan terhadap gerakan Bersih kedua dikenali Bersih 2.0, yang diharapkan untuk meningkatkan momentum anti-BN menjelang Pilihan Raya Umum ke-13.

Menurut laporan akhbar pemerintah, lebih 350 laporan polis sudah dibuat oleh pelbagai pihak yang menentang perhimpunan dijadual pada 9 Julai itu nanti.

Ahli Parlimen Zulkifli Noordin merupakan ahli politik paling lantang menentang perhimpunan itu, mengaitkannya dengan gerakan yang dikatakan anti-Islam.

Menurut Zulkifli, orang Melayu-Muslim bakal dipergunakan dalam perhimpunan itu oleh pihak yang mempunyai agenda yang berbeza.

Pertubuhan Melayu berhaluan kanan, Perkasa diketuai Datuk Ibrahim Ali juga kuat menentang perhimpunan Bersih 2.0 itu, sambil menyatakan kesediaan menggerakkan ratusan ribu orang untuk berhimpun menentang perhimpunan pembangkang dan pertubuhan bukan kerajaan itu.

Ahli politik Umno turut menyatakan tentangan terhadap demonstrasi yang dirancang pembangkang dan pertubuhan bukan kerajaan terbabit, dengan mengaitkannya dengan usaha pemimpin-pemimpin pembangkang membina semula populariti.

Pemerintah dilihat bimbang dengan kesan yang boleh dibawa oleh perhimpunan Bersih kedua nanti, yang berpotensi mengulangi persembahan cemerlang pembangkang dalam pilihan raya umum tahun 2008.

Pilihan raya umum yang lalu menyaksikan pembangkang yang kemudian bersatu sebagai Pakatan Rakyat memenangi lima negeri, menjatuhkan pemerintahan BN di empat negeri dan mengekalkan kuasa di Kelantan yang dikuasai PAS selama dua dekad.

Pembangkang, sejak awal tahun ini cuba membina sentimen rakyat antaranya dengan mengaitkan kebangkitan di Afrika Utara dan Asia Barat yang telah menjatuhkan dua pemimpin diktator dengan potensi di negara ini.

Media dikuasai pemerintah memberi tumpuan laporan dan komentar pada kesan negatif yang dikatakan akan terhasil akibat perhimpunan Bersih kedua.

Peniaga dan pemandu teksi dikatakan bakal mengalami kerugian jutaan ringgit sekiranya perhimpunan besar-besaran yang dirancang itu berjalan.

Dalam perhimpunan pertama Bersih pada 2007, lebih 100,000 orang membanjiri ibu negara dari seluruh negara, sebahagian besarnya berbaju kuning, warna rasmi pergerakan itu.

PR berhasrat mengulangi skala perhimpunan lima tahun lalu, dengan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menjadi penggerak utama perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai.

Makna kemenangan AKP dan beberapa pengajaran demokratik

Oleh HARIS ZALKAPLI

Parti Keadilan dan Pembangunan Turki, dikenali dengan singkatan popularnya AKP, memenangi pilihan raya parlimen negara itu dengan majoriti 49.9 peratus, mengatasi peratusan tahun 2007 dan 2002.

Kemenangan tahun ini menyaksikan peningkatan berbanding 46 peratus pada 2007 dan 34 peratus pada 2002, walaupun dengan jumlah kerusi yang semakin merosot disebabkan perubahan dilakukan pihak berkuasa pilihan raya.

Dalam era demokratik republik itu, Recep Tayyip Erdogan dan AKP kini menjadi pemimpin dan parti politik paling berjaya, dari segi memenangi pilihan raya dan rekod membawa perubahan, terutama dalam ekonomi.

Peratusan itu menyumbang kepada 326 kerusi - daripada parlimen dengan 550 kerusi - jauh daripada sasaran 367 untuk membolehkannya meminda perlembagaan secara unilateral, projek utama yang dibayangkan parti yang semakin dinilai dengan kritikal itu.

Rekod cemerlang AKP itu walau bagaimanapun disertai dengan cabaran-cabaran besar mengemudi sebuah negara yang kompleks, di sebuah rantau yang semakin berubah dan pada masa yang kritikal dalam pembinaan kedudukan dalam pentas dunia.

Walaupun mengekalkan kemenangan kali ketiga dengan peratusan undi yang meningkat, pencabar terdekat, Parti Rakyat Republikan (CHP) memperolehi keputusan terbaik dalam tempoh 30 tahun, mendapat 25.9 peratus undi.

Parti berhaluan kanan yang dilanda skandal video seks, Parti Tindakan Nasionalis (MHP), mendapat 13 peratus undi.

Calon-calon Kurdis sebahagian besarnya disokong Parti Keamanan dan Demokratik (BDP) yang bertanding sebagai bebas berjaya mendapat 36 kerusi di parlimen.

Dalam politik domestik Turki, AKP kini berdepan cabaran dalam membuktikan kredibilitinya sebagai sebuah kumpulan demokrat, walaupun kelayakan dari segi haluan sederhana dan ekonomi pasaran bebas tidak dipertikaikan.

Pemerintahan AKP terpaksa mengimbangi pelbagai tuntutan dalaman masyarakat Turki yang pelbagai, meliputi kumpulan berhaluan kanan yang tegar memperjuangkan identiti Kamalis Turki yang sekular dan nasionalistik hingga kepada Kurdis yang menuntut hak kebebasan dan pengiktirafan dalam negara Turki.

Sebagai parti yang telah berkuasa selama sedekad, Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan dan AKP tidak dapat mengelak daripada menjadi semakin asertif dan keras, sehingga menghampiri kecenderungan autoritarian.

Erdogan semakin dikritik sebagai kurang sabar dengan kritikan, dan kerajaan Turki kini tidak menunjukkan ciri demokrat yang diharapkan ramai pihak apabila memenjarakan 60 orang wartawan tanpa tuduhan yang jelas, jumlah yang lebih berbanding di China dan Iran, rujukan popular Barat dan demokrat untuk menjelaskan autoritarianisme.

Namun, ucapan kemenangan Erdogan yang mengajak konsensus mungkin memperlihatkan satu kesedaran pemimpin itu akan keperluan kerjasama dengan pelbagai parti, berbeza dengan pendirianya sebelum itu.

Keputusan yang tidak memberikan parti pasca-Islamis itu majoriti sehingga boleh bertindak sendirian dalam banyak perkara boleh meredakan sedikit kebimbangan terhadap apa yang dilihat sebagai kecenderungan autoritarian AKP.

Isu Kurdis juga menjadi cabaran besar dalam politik Turki kini, dengan usaha memulihkan hubungan dan mengiktiraf kumpulan etnik itu kelihatan tersekat-sekat dan tidak tertunai.

Isu Kurdis turut dipergunakan oleh AKP untuk tujuan-tujuan politik tempatan dan antarabangsa. Menggunakan populariti selepas memenangi pilihan raya pada 2007, AKP melancarkan operasi tentera terhadap kedudukan pemberontak Kurdis di sempadan Turki-Iraq.

Nasionalis terus menuntut tindakan yang lebih tegas terhadap Kurdis, dengan tidak berkompromi dalam sebarang hal melibatkan identiti negara Turki.

Tetapi, dunia politik yang semakin liberal pada masa ini menjadikan sebarang usaha seperti itu tidak popular, atau bertentangan dengan norma yang dipersetujui masyarakat antarabangsa, sesuatu yang disedari AKP.

Isu-isu hak asasi seperti itu penting bagi Turki untuk imej antarabangsanya, termasuk dalam usaha menyertai Kesatuan Eropah yang kini tersekat.

Dengan ekonomi yang terus meningkat, mencapai 8 peratus pada masa ini, Erdogan dan AKP mempunyai sandaran yang baik untuk mengekalkan populariti.

Sebahagian kempen AKP kali ini ialah projek mega termasuk terusan laluan air baharu menghubungkan Laut Hitam dengan Laut Marmara, sebagai laluan kedua selain Selat Bosphorus yang sesak.

Projek ini dilihat sebagai satu usaha membina legasi oleh Erdogan. Ini terkait dengan dakwaan beliau mahu melakukan perubahan ke arah sistem presiden, jawatan yang dikatakan menjadi matlamatnya selepas ini.

Untuk meletakkannya dalam konteks, Turki akan menyambut ulangtahun republik itu yang ke-100 pada 2023. Erdogan dikatakan mahu masih berada dalam kepimpinan negara pada masa itu, untuk meraikan kejayaan-kejayaannya.

Di peringkat antarabangsa, peranan Turki di Asia Barat sebagai kuasa diplomasi menerima respons yang pelbagai, yang terkait dengan populariti dan penerimaan rakyat terhadapnya.

Satu bahan kempen AKP ialah pertengkaran Erdogan dengan Shimon Peres, pemimpin Israel di Davos, Switzerland pada Januari 2009.

Tindakan populis itu walau bagaimanapun tidak dapat dielakkan daripada menjadi salah satu bahan kempen untuk pilihan raya kerajaan tempatan pada Mac tahun itu, masa yang menyaksikan kemerosotan sokongan untuk calon-calon AKP.

AKP memenangi 38.8 peratus undi dalam pilihan raya itu, merosot berbanding 41.7 pada pilihan raya sebelumnya tahun 2004.

Insiden debat di Davos itu walau bagaimanapun kini terpahat dalam memori kedua-dua rakyat Turki dan masyarakat Muslim dunia terutamanya, dan membina imej positif untuk AKP melaksanakan dasar luarnya.

Dalam agenda yang disebut neo-Uthmaniyah dalam dasar luar Turki, aksi mewakili pembelaan terhadap umat Muslim Palestin itu menduduki satu tempat yang istimewa.

Neo-Uthmaniyah yang mempunyai kaitan dengan masa silam Turki sebagai pelindung umat Muslim kini kelihatan dihidupkan kembali melalui satu agenda dalam dasar luar Turki.

Aksi Erdogan itu menegaskan kedudukan Turki sebagai pembela umat, aksi yang hanya diatasi kemudian oleh serangan ke atas kapal bantuan Mavi Marmara awal 2010.

Hasilnya, Turki muncul di dunia Islam sebagai pembela utama Palestin, imej yang terus diperkukuhkan melalui pelbagai kenyataan dan tindakan.

Kemenangan kali ketiga AKP ini memberikannya mandat untuk meneruskan dasar luar yang telah dimulakan dengan agresif di bawah menteri luar lantikan Erdogan, Ahmet Davutoglu.

Kedudukan yang agak selesa ini terus membenarkan Turki memberi tumpuan kepada agenda dasar luarnya membina pengaruh di Asia Barat, untuk muncul sebagai kuasa dominan rantau itu dan mengulangi kegemilangan era Uthmaniyah.

Perkembangan di Asia Barat dan Afrika Utara telah menjadikan Turki sebagai model di wilayah itu, disebabkan keupayaannya melaksanakan demokrasi dengan lebih matang, walaupun dengan keterbatasan tertentu.

Rejim-rejim dunia Arab yang semakin tidak popular dan dijadikan rujukan autoritarian sejak bermula kebangkitan telah menonjolkan Turki, sama ada benar atau salah, sebagai model terbaik.

Walaupun komentar-komentar Barat semakin kritikal dengan Erdogan dan parti pimpinannya disebabkan dasar luar yang semakin bebas dan beberapa isu dalaman lain, Barat terus memberi sokongan kepada Turki sebagai model di wilayah terbabit.

Dalam wacana media popular Barat, Turki terus disebut sebagai model politik untuk negara-negara Asia Barat dan Afrika Utara yang sedang menyaksikan perubahan, walaupun tindakannya berhubung Israel semakin dikecam.

AKP kini terus popular berdasarkan keputusan pilihan raya parlimen terbaharu, tetapi kejayaannya kekal popular turut mengundang reaksi bertentangan yang agak setara.

Kes AKP telah menunjukkan dalam politik yang mempunyai pelbagai polar – nasionalis kanan sekular, Islamis dan kumpulan etnik Kurdis – sesebuah parti, walaupun popular tetap mampu menjadi divisif dalam beberapa isu.

Tuntutan pelbagai kumpulan mudah untuk menghambat sesebuah kerajaan, tidak kira di kedudukan mana ia berada dalam spektrum ideologi politik.

Dalam kes AKP, isu Kurdis menjadi satu isu yang terbukti sangat mencabar, sehingga menjejaskan kredibiliti parti itu sebagai demokrat.

Hal ini juga memperlihatkan tidak ada satu parti yang mampu memonopoli semua nilai-nilai baik yang menjadi tuntutan.

Usaha membina perlembagaan baharu yang lebih memenuhi tuntutan zaman juga memperlihatkan cabaran besar yang terpaksa dilalui AKP, yang kini dituntut membina konsensus untuk mencapai apa yang menjadi matlamat ramai pada masa ini.

Harapan-harapan dan retorik populis mudah untuk disuarakan semasa kempen tetapi akan segera berdepan halangan dalam politik dan pentadbiran yang jauh lebih kompleks.

Tuesday, June 14, 2011

Zul Noordin terus kritik Bersih, persoal niat berdemo

Ahli Parlimen bebas, Zulfikli Noordin meneruskan kritikan terhadap perhimpunan Bersih kedua dijadual 9 Julai nanti, mempersoal niat penganjur yang dilihat mahu menjatuhkan kerajaan dengan meniru demonstrasi di dunia Arab.

"Niatnya jelas. Cuba baca twitter, facebook dan laman web kaum pelampau ini. 'Mari kita tumbangkan kerajaan 9 Julai ini.' 'Jom sapu-bersih Be End 09 Julai'. 'Dataran Merdeka Dataran Tahrir.' 'Basahkan bumi KL dengan warna merah.' 'Kalau rakyat Mesir berjaya, kita juga akan berjaya.'"

"Dan banyak lagi kenyataan-kenyataan yang membawa kepada satu sahaja rumusan, mereka berniat mahu menjadikan 09 Julai sebagai hari rusuhan, kekacauan sebagaimana berlakunya dinegara-negara 'Arab. Dengan niat supaya Kerajaan yang dipilih rakyat ini tumbang secara ganas, kasar dan haram," tulis Zulkifli di blognya.

Beliau turut mempertikaikan penganjur yang dikait dengan sikap "anti-Islam," mengingatkan PAS tentang hal itu dan menggesa umat Muslim tidak dipengaruhi dan diperalatkan.

"Teman cukup yakin dalang-dalang disebalik himpunan haram ini mempunyai agenda mereka sendiri. Ambeega Sreenavasan, bekas Pengerusi Majlis Peguam, badan yang terkenal anti Islam, sudah pasti mahukan kerajaan yang ada pada hari ini tumbang kerana 'terlalu Islamik.' Yang ini takkan rakan-rakan dalam PAS dah lupa."

"Dengar kata manusia yang ditabal bininya sendiri dah pukul kompang nak turun. Apa niat Majlis Peguam, terutamanya Ambiga Sreenavasan yang dilantik menjadi Pengerusi Himpunan Haram ini? Apa niat dan agenda Anwar dan kaum Anwarinas untuk mengadakan himpunan haram ini. Insyallah akan teman kupas dalam masa terdekat ini," tulisnya lagi.

Monday, June 13, 2011

Tentang Bersih, Konsensus Bebas buat kerja BN

Zulkifli Noordin dan Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim dari kumpulan ahli Parlimen dikenali Konsensus Bebas bertindak mewakili suara Barisan Nasional apabila menentang dengan keras demonstrasi Bersih kedua.

Keprihatinan terhadap impak negatif perhimpunan besar seperti dirancang pada awal Julai nanti terlalu mengambil kira senario-senario terburuk dan mewakili sentimen pemerintah semata-mata.

Senario buruk kelihatan terlalu diperbesarkan dan dihalakan semata-mata kepada pembangkang sedangkan banyak pihak lain boleh bertanggungjawab dalam mencetus insiden tidak diingini.

Kebimbangan pihak tertentu, seperti peniaga dan pemandu teksi bukan tidak berasas tetapi tindakan berdemonstrasi tidak dapat dielakkan daripada dijalankan sebagai sebahagian proses demokratik.

Apa yang disuarakan seorang ahli Parlimen terbabit, mengaitkan demonstrasi dirancang dengan pemilihan parti PKR tidak mempunyai kaitan yang kuat, kerana tuntutan pilihan raya Bersih bukan semata-mata insiatif parti itu dan telah dituntut jauh lebih lama.

Kepincangan dalam sistem pilihan raya di negara ini memang sesuatu isu yang jelas, dan tidak sepatutnya dilihat sebagai hanya mewakili kumpulan tertentu, malah perlu menjadi tuntutan pihak pemerintah juga.

Tuntutan membersihkan sistem pilihan raya perlu menjadi agenda semua. Pihak yang menuntut hari ini tidak mustahil akan menjadi pemerintah pada masa depan, dan tiada jaminan mereka tidak akan mengeksploit kelemahan sedia ada itu.

Pihak pertubuhan bukan kerajaan dan pembangkang tidak sepenuhnya bebas daripada sebarang penilaian, dan perlu dituntut bertanggungjawab seboleh-bolehnya memelihara aksi massa mereka itu agar tidak dieksploit untuk mencapai sebarang tujuan yang bertentangan dengan kepentingan negara.

Sunday, June 12, 2011

AJK baharu PAS: Kabinet pilihan raya, kabinet Pakatan Rakyat

Lantikan penuh ahli-ahli Jawatankuasa PAS Pusat hari ini menunjukkan lagi haluan "kabinet pilihan raya" parti itu, dengan dua pesuruhjaya negeri diletakkan tokoh yang lebih diterima rakan-rakan Pakatan Rakyat.

Lantikan hari ini ditunggu-tunggu untuk melihat tanda persaingan kem-kem dalam parti itu.

Datuk Dr Hasan Ali yang dinilai sesetengah pihak sebagai tidak sehaluan dengan PR diganti dengan Dr Abd Rani Osman, yang pernah cuba dilantik ke jawatan itu sebelum ini.

Hasan pernah mengkritik jawatankuasa akauntabiliti Selcat dan bertikam lidah dengan exco dari DAP Ronnie Liu dalam kes inisiatif PAS mengawal penjualan arak, menjadikannya tidak popular dalam kalangan kerajaan PR Selangor.

Hasan juga tidak sehaluan dengan Khalid Samad, ahli Parlimen PAS di Shah Alam. Abd Rani lebih dapat diterima ramai dalam kalangan rakan PR berbanding Hasan.

Di Terengganu, Datuk Harun Taib yang juga dilihat tegas dengan rakan-rakan PR diganti dengan Mohd Abdul Wahid Endut, yang mula diketengahkan sejak dipilih bertanding Parlimen Kuala Terengganu pada Januari 2009.

Harun memperlihatkan sikap keras mempertahankan kerusi-kerusi di Terengganu, yang turut mahu ditandingi PKR di beberapa tempat.

Pelantikan baharu di dua negeri tersebut dilihat boleh memudahkan rundingan parti-parti PR dalam pembahagian kerusi, yang perlu diselesaikan dalam tempoh beberapa bulan lagi.

Selangor, Terengganu, Sabah, Melaka dan Negeri Sembilan ialah lima negeri yang menyaksikan perubahan pimpinan tertinggi negeri.

Lantikan yang dilihat untuk menjaga kesatuan selepas pemilihan juga berlaku apabila tokoh yang kalah, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, Nasharudin Mat Isa dan Idris Ahmad dilantik ke Jawatankuasa Pusat.

Walau bagaimanapun, Datuk Mustafa Ali yang rapat dengan presiden parti mengekalkan jawatan setiausaha agung, yang turut cuba dilobi untuk diganti dengan tokoh lain, antaranya Dr Syed Azman Syed Ahmad.

Jawatan setiausaha agung dilihat sebagai satu tanda utama sama ada presiden mengekalkan pilihannya atau diganti tokoh dari kem Erdogan.

Lantikan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang tewas dalam persaingan timbalan presiden ke jawatan ketua penerangan memperlihatkan satu usaha untuk terus mengekalkan beliau dalam kepimpinan parti, yang boleh membuka ruang untuk beliau bertanding dalam pemilihan-pemilihan akan datang.

Saturday, June 11, 2011

Piala FA: Kelantan PAS atau Kelantan Umno?

Oleh HARIS ZALKAPLI

Pasukan bola sepak Kelantan akan bertemu Terengganu pada perlawanan akhir Piala FA di Kuala Lumpur malam ini.

Dalam suasana politik yang menyentuh dan menyelinap ke seluruh pelusuk kehidupan pada masa kini, perlawanan ini menjadi satu isu sentral dalam wacana politik popular negara ini.

Seperti juga perlawanan akhir Piala Malaysia pada 2009 dan 2010, simbol politik akan dapat diperhatikan secara meluas menjelang, semasa dan selepas perlawanan Kelantan dan Terengganu malam ini.

Penyokong PAS umumnya mengaitkan Kelantan dengan parti itu, disebabkan penguasaan PAS lebih 20 tahun di negeri itu.

Tetapi, seperti yang disaksikan pada tahun lalu, perlawanan akhir Piala Malaysia melibatkan Kelantan dengan Negeri Sembilan berjaya dimanfaatkan oleh Umno untuk menumpang imej positif.

Perlawanan yang diadakan selepas pilihan raya kecil di Dewan Undangan Negeri Galas di Kelantan menyaksikan usaha kedua-dua pihak menggunakan perlawanan itu untuk mendapat manfaat politik.

Secara sedar, kedua-dua PAS dan Umno menggunakan sentimen menuju perlawanan itu untuk menyumbang kepada imej positif masing-masing.

Umno, walaupun kurang dikaitkan dengan Kelantan, berjaya memanfaatkan sentimen sekitar perlawanan itu dan kemenangan pasukan Kelantan melalui beberapa tindakan yang dilakukan, termasuk menyediakan pengangkutan untuk penonton.

Selepas perlawanan, Tan Sri Annuar Musa dilapor meraikan kejayaan dengan memakai baju korporat Persatuan Bola Sepak Kelantan dalam majlis politik, dan sambutan Piala Malaysia yang dibawa ke Kelantan disesuaikan untuk memberi manfaat kepada Umno.

Annuar kekal sebagai orang kuat Umno Kelantan walaupun ada usaha memasukkan tokoh lain ke negeri itu, seperti pada pilihan raya umum 2008.

PAS, untuk tidak ketinggalan membalas dengan memberikan anugerah kepada pemain-pemain Kelantan, mengikat kejayaan pasukan bola sepak itu dengan kerajaan PAS negeri Kelantan.

Hal yang sama dapat diperhatikan ekoran kejayaan pasukan negara menjuarai Piala Suzuki akhir tahun lalu, apabila kedua-dua kumpulan pembangkang dan pemerintah bersaing mendekatkan diri dengan kejayaan itu.

Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional kelihatan cuba mengatasi satu sama lain memberikan ucapan tahniah dan anugerah kepada pasukan negara.

Kelantan, yang seorang pemainnya menjadi salah seorang pemain kebangsaan yang cemerlang, mendapat manfaat imej positif hasil kemenangan itu.

Menteri besar Kelantan muncul di media dalam upacara memberikan anugerah kepada pemain cemerlang itu, Khairul Fahmi Che Mat.

Dalam perlawanan hari ini, Kelantan akan menemui Terengganu, negeri yang juga mudah dikaitkan dengan Umno kerana dikuasai parti itu sejak memenanginya semula pada 2004.

Terengganu pernah diangkat sebagai pasukan PAS dan simbol kejayaan parti itu apabila memenangi Piala Malaysia pada 2001, semasa masih di bawah pemerintahan PAS.

Sentimen politik kepartian membentuk wacana popular penyokong-penyokong PAS pada masa itu, tidak lama selepas sentimen reformasi 1998 menghasilkan perubahan kerajaan di Terengganu pada pilihan raya umum 1999.

Dalam perlawanan di Bukit Jalil malam ini, Terengganu ialah "negeri Umno" bagi penyokong PAS, seperti juga Negeri Sembilan dalam perlawanan Piala Malaysia dengan Kelantan selama dua tahun lalu.

Sentimen ramai penyokong PAS yang mengikuti sukan bola sepak ialah sokongan untuk Kelantan, simbol paling jelas parti itu dalam sukan negara ini.

Semasa, dan paling utama selepas perlawanan malam ini, simbol-simbol politik akan dapat diperhatikan lagi, digunakan semua pihak berkepentingan untuk membina imej positif.



Friday, June 10, 2011

Najib dan kelab diktator Asia Tengah

Malaysia sedang menyaksikan peningkatan hubungan dengan Kazakhstan, negara bekas Soviet kaya minyak dan gas di Asia Tengah.

Hubungan Malaysia dengan Kazakhstan, dan hubungan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak dengan Presiden Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev bakal memasuki satu era baharu yang tidak pernah disaksikan sebelum ini.

Hubungan rapat yang bakal bermula ini memberi implikasi yang besar kepada Najib dan Malaysia, dari pelbagai sudut terutama perniagaan dan politik.

Kedua-dua Malaysia dan Kazakhstan ialah negara membangun yang terpandang dalam dunia Islam, dengan kekuatan masing-masing. Kedua-duanya akan mendapat manfaat daripada hubungan ini.

Malaysia bakal mendapat peluang perniagaan dalam pelbagai bidang termasuk minyak dan gas dan pembangunan infrastruktur yang luas di Kazakhstan, negara yang menjadi rebutan kuasa-kuasa besar dunia dari sudut ekonomi dan politik.

Kazakhstan ialah salah sebuah negara bersempadan Laut Kaspia, medan minyak dan gas yang menjadi tumpuan dunia.

Negara terbesar di Asia Tengah ini mempunyai tiga telaga minyak dan gas besar yang menjadikannya tumpuan syarikat multinasional; Tengiz, Kashagan dan Karachaganak. Kashagan terletak dalam wilayah Kazakhstan di Laut Kaspia, dan dianggar menyimpan 6 hingga 9 bilion tong minyak.

Sumber minyak dan gas Kazakhstan menjadikannya negara yang dapat membina hubungan baik dengan Amerika Syarikat, Eropah, Rusia dan China, yang syarikat tenaga mereka terlibat dalam perdagangan dengan Kazakhstan.

Kedudukan Asia Tengah yang tidak mempunyai laut (Laut Kaspia terkepung oleh daratan dan definisinya, sebagai laut atau tasik, masih dipertikai) menjadikan saluran paip sebagai pengangkutan minyak dan gas menjadi pilihan utama.

Sebagai negara yang pesat membangun, dan dengan pendapatan minyak yang besar, pelbagai projek pembangunan diperlukan di Kazakhstan, projek yang skalanya dapat menyaingi apa yang diperolehi syarikat Malaysia di dunia Arab.

Hubungan peribadi Najib dengan keluarga Nazarbayev dijangka dapat membantu dalam hal ini.

Malaysia sebelum ini telah sedia menjadi salah satu pemain dalam industri minyak dan gas di Asia Tengah, sebahagiannya disebabkan peranan Tun Dr Mahathir Mohamad semasa menjadi perdana menteri.

Tetapi, Kazakhstan dan seluruh Asia Tengah ialah sebuah wilayah yang dikuasai rejim-rejim kuku besi yang merupakan antara terburuk di dunia.

Perkembangan ini juga bermakna Najib membina hubungan rapat dengan salah satu ahli kelab diktator paling dikenali di Asia Tengah dan dunia.

Nazarbayev, pemimpin tertinggi Kazakhstan kini menempatkan dirinya di kedudukan utama yang tidak boleh dicabar di negara itu.

Dalam satu perkembangan terbaharu, Kazakhstan dikecam kerana menghantar pulang sekumpulan penuntut suaka politik dari Uzbekistan, yang dibimbangi berdepan ancaman penyiksaan oleh pihak berkuasa negara itu, satu lagi negara diktator Asia Tengah yang dikenali.

Hubungan ini mendedahkan Najib kepada implikasi negatif dari sudut politik, di kedua-dua peringkat antarabangsa dan tempatan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...