Saturday, December 4, 2010

Perpaduan BN, PRU 13 ujian kejayaan 1 Malaysia

Konvensyen Barisan Nasional yang sedang berlangsung kini, dengan tema 1 Malaysia menjadi salah satu penentu keberkesanan strategi yang sedang dilaksanakan kini.

Di tengah-tengah jangkaan Pilihan Raya Umum ke-13 dan usaha BN mengukuhkan gabungan itu, konvensyen kali ini merupakan usaha penting untuk mengukuhkan barisan.

Walau bagaimanapun, dengan cabaran menangani politik kaum bagi memenangi sokongan Melayu dan konsep 1 Malaysia bagi mencapai sokongan meluas bukan Melayu, Umno sebagai parti dominan BN masih berdepan cabaran getir.

Keahlian terbuka BN yang lebih sama rata dan BN sebagai satu parti tunggal merupakan antara tuntutan yang didasarkan pada 1 Malaysia yang ditafsir dengan lebih liberal.

Tuntutan-tuntutan itu, yang dibuat oleh Gerakan, sebuah parti komponen bukan Melayu telah menunjukkan gambaran ujian yang bakal dihadapi BN dalam usaha menangani kepelbagaian ahli komponen.

Perkembangan ini menunjukkan slogan 1 Malaysia boleh membina sokongan luas pelbagai kaum, tetapi juga membawa risiko mencetuskan pergeseran.

Perpaduan BN sebagai satu gabungan parti berbilang kaum dan Pilihan Raya Umum ke-13 nanti akan menjadi pengukur sejauh mana slogan 1 Malaysia telah berjaya diterima.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...